Is het een vaker voorkomend kenmerk van Asperger dat ze toch met iedereen praten?

Komt het vaker voor dat iemand met Asperger tegen iedereen praat maar verdere sociale signalen zoals beeldspraak of gezichtsuitdrukkingen niet begrijpt?

een jaar geleden
in: Psyche
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Zomaar tegen iedereen praten kan ook een vorm zijn van sociale signalen niet begrijpen.
Ritsuka
een jaar geleden
De man die de term Asperger heeft bedacht was een nazi en racist, en veel autisten willen hier niet mee geassocieerd worden.

Antwoorden (1)

Autisme is een spectrum. Elke persoon is anders en heeft meer of minder moeite met bepaalde dingen.
Dit plaatje geeft het goed weer.

Het stereotiep dat autistische mensen niet veel praten klopt vaak niet. De meeste (met gemiddeld tot hoge intelligentie) kunnen prima praten met mensen, maar missen in veel gevallen sociale signalen. Ze kunnen bijvoorbeeld lang doorpraten over hun eigen interesses, en niet vragen hoe het met een ander gaat.
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Wat zegt het plaatje nou eigenlijk? Ik word er echt geen wijs uit ben ik bang.
Mikaapje
een jaar geleden
Dankuwel ik heb zelf ook Asperger maar het valt mij toch op dat ik makkelijk praat met mensen maar zoals u ook zegt ik praat inderdaad wel snel door over mijn eigen interesses
Ritsuka
een jaar geleden
Djt is een duidelijker plaatje: https://www.instagram.com/p/CZ5CoyML02M/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Thecis
een jaar geleden
Ik zie iets wat ik bij iedereen in min of meerdere mate zie. Dus wat maakt dit dan specifiek het autisme spectrum?
Ritsuka
een jaar geleden
https://www.instagram.com/p/Ci-kRllPf6K/?igshid=MDJmNzVkMjY=
Thecis
een jaar geleden
Grappig dat je alleen met meer plaatjes komt dan gewoon simpelweg uitlegt wat je bedoelt.
Ik bedoel dit niet om lastig te zijn. En het is ook verder goed zo (ik kon de plaatjes niet rijmen met wat ik in de praktijk tegen kom namelijk).
Ik ken zat autistische mensen (ligt een beetje aan de omgeving waar ik werkzaam ben) en in basis is iedereen anders. Er zijn een paar facetten die overeen komen natuurlijk een gedeelde noemer, maar iedereen blijft verschillend. Net zo divers als een "gewone" populatie.
Ritsuka
een jaar geleden
Klopt, iedereen is anders.
Wat ik zelf merk is dat bepaalde prikkels harder binnenkomen, vooral geluid, geur, en bepaalde stoffen van kleding. Ik vind het zelf heel lastig om met mensen te praten die ik niet ken, ik kan heel slecht emoties lezen en heb niet door als iemand een grapje maakt of mijn verhaal saai vind.
Als ik iemand wat langer ken gaat het iets beter.
Thecis
een jaar geleden
Kan ik me voorstellen. In plaats van de persoon lezen op algemeen niveau, zal je per persoon de "input" moeten leren.
Voor veel mensen was dat vergelijkbaar met het instellen van een TV of videorecorder (voor degene die een analogie nodig hebben). Als je de algemene werking door had, kon je bijna alle TVs en videorecorder instellen (uitzonderingen daar gelaten). Maar de meeste kregen dit niet door en was het bin degene die ze hadden al een hele opgave.
Bij autisme kan dag dus vergelijkbaar zijn wat betreft het lezen van emoties. De meeste mensen hebben daar geen moeite mee (ze kennen de algemene werking) maar een aantal moeten het bijna per persoon gaan leren. Kan ook heel vermoeiend zijn. Vaak kan eerlijkheid nog een uitkomst bieden. Als mensen het dan niet accepteren, is er ook meteen duidelijkheid en hoef je je tijd niet aan die mensen te verspillen (gaat voornamelijk over een sociale setting. Op werkvlak is dat iets lastiger).
Ritsuka
een jaar geleden
Wat een goede vergelijking! Die ga ik onthouden. Als het nodig is ben ik er altijd wel eerlijk over. Op mijn werk is er gelukkig wel begrip, heb ook een paar aanpassingen (ik mag met oordopjes in werken).