Kan je een Trauma ptts voor de geboorte van een baby krijgen?

Na aanleiding van andere vraag van iemand op dit blog
Mijn ouders hebben geprobeerd om bij mijn zus abortus te plegen wat mislukt is
Zij waren toen nog niet getrouwd en dat was in die tijd niet gepast
Mijn vraag is of je daar een trauma dus gevolgen van kunt hebben

2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik denk niet van de abortus zelf, maar wel van het gevoel ongewenst te zijn geweest.
SimonV
2 jaar geleden
Een trauma is wat anders dan PTTS. Die zul je hier minder snel van krijgen.
PTSS ontstaat als gevolg van ernstige stressgevende situaties, waarbij sprake is van levensbedreiging, ernstig lichamelijk letsel of een bedreiging van de lichamelijke integriteit, of langdurige of ernstige onveilige psychosociale omstandigheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_stressstoornis#Oorzaak

Antwoorden (1)

Zowel ouders als kind kunnen daar een trauma uiteindelijk aan overhouden.

Ouders kunnen dit hebben door de ervaring van een kind krijgen dat niet gewenst is, door de problemen die daarna ontstaan zijn (bijvoorbeeld financieel of vanuit druk uit de omgeving) of vele andere redenen.

Een kind kan daar een trauma van krijgen. Niet vanuit de abortus zelf, maar wel door het gedrag van de ouders / omgeving. Dan ligt het dus aan hoe er met het kind om is gegaan wat wellicht de oorsprong vindt in het verleden van die abortus. Dus indirect.