Zit achter iedere klacht een angst?

12 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
12 jaar geleden
als ik dikke buikpijn heb door ongesteldheid, zit hier echt geen angst achter hoor. Of bedoel je het anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik ga klagen bij de bakker om een keihard stokbrood dan ben ik niet bang voor stokbroden ofzo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet Roland? Hiet kun je het eerlijk zeggen hoor! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik m'n been breek, betekent dat niet per se dat dat komt omdat ik ergens bang voor was. Hoofdpijn komt ook wel eens door teveel zuipen. (Ok, je kunt teveel zuipen omdat je bang bent, maar dat is bij mij nooit 't geval haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke soort klachten bedoel je?

Antwoorden (8)

nee, je kunt wel ergens niet mee eens zijn, of ergens last van hebben, zonder dat je er bang voor bent.
12 jaar geleden
Nee ,niet achter elke klacht zit angst,als je verkouden ben,
daar zit geen mens over in angst.
Maar als je, je klacht niet kan plaatsen,denk ik toch dat
iedereen wel een beetje bang wordt.
Kijk, en het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd,ben je twintig
dan huppel je toch wat makkelijker over een klacht heen.
Maar als je ouder wordt knijp je hem wel eens hoor.
12 jaar geleden
Neen , bij de meeste klachten zelfs NIET.
Er kan rechtvaardigheidgevoel meespelen of een onderhuids ongenoegen omdat een situatie niet (goed) begrepen wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gezien de rubriek ga ik er van uit dat het niet zozeer om lichamelijke klachten of psychische klachten gaat.
Op dat vlak zal een angst, pijn of onverwerkt trauma de drijfveer kunnen zijn en die drie samen zou je als een vorm van angst kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uiting van ontevredenheid is een betekenis van klacht.
Ik weet niet wat bij jou de betekenis van een klacht is maar er kan achter een klacht heel veel zitten. Angst noem je zelf, ook boosheid, bedroefdheid, frustratie, oneerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk zit achter elke negatieve emotie angst.
Als je klaagt over de buren dan ben je bv bang dat zij meer waardering /vrijheid/geld hebben dan jij.
Als je klaagt over je baas dan heb je angst dat hij (met zijn/haar macht) jouw nadeel zal brengen.
Je moet er vaak goed over nadenken en heel eerlijk zijn tegenover jezelf maar elke klacht is een uiting van angst voor je eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet juist dat als je bij voorbeeld last hebt van herrie van de buren dat die klacht gevoed wordt door angst. Angst in de betekenis van een gevoel van beklemming en vrees, veroorzaakt door een wezenlijk of vermeend dreigend onheil of gevaar.
ik las laatst een boek met de naam "Liefde is angst laten varen". de schrijver gaf aan dat je in het leven altijd kiest voor hetzij liefde hetzij angst. Vanuit dat oogpunt zou je kunnen zeggen dat achter iedere klacht een angst schuil gaat. Misschien is dit een te sterke veralgemening, maar ik vond het wel een boeiende zienswijze. Jammer genoeg verkoopt angst beter dan liefde, zie maar hoe vaak je bang wordt gemaakt voor criminaliteit, economische crisis, klimaatrampen, ziektes... Het leven lijkt wel iets waarbij je constant ongelofelijke risico's loopt. Erg vind ik dat.
Het gaat erover hoe je naar de wereld kijkt : met ogen vol liefde zie je meer mooie dingen dan als je naar de wereld kijkt met ogen vol angst. Je kan bv. naar hangjongeren (jongeren die gewoon ergens rond hangen) kijken als "gevaarlijk tuig dat moet worden weggejaagd en eens iets nuttigs mag gaan doen"(angst) of als "jongeren die dit gedrag vertonen vanuit hun specifieke achtergrond, ik voel me er niet door bedreigd en beschouw hen als waardevol" (liefde).
Wat klagen betreft : je hebt diverse redenen waarom mensen klagen. Je kan een klacht uiten met de bedoeling om actief iets te veranderen (dan ga je aan de slag met datgene waarover je een klacht hebt).
Je kan ook klagen om te klagen, bv. om aandacht te krijgen (zie die talrijke mensen die constant klagen over hun gezondheid), om erbij te horen, omdat dit nu eenmaal makkelijker is in sociale contacten (je vindt makkelijker aansluiting als je klaagt over bv. de hoge benzineprijzen dan als je zegt "vind U het leven nou ook zo heerlijk?") enz.

Zit hier dan telkens angst achter? Misschien wel. In het eerste geval ben je misschien bang dat er niets verandert als jij niets doet. In het tweede geval ben je wellicht bang dat je niet de nodige aandacht krijgt, er niet bij zal horen, geen gespreksthema kan vinden waarvan je kan uitgaan dat anderen erop inpikken...
liveisgreat
12 jaar geleden
De vraag gaat er van uit dat achter klachten angsten kunnen zitten.
Lijkt me sterk zo niet onmogelijk dat wanneer ik iets heb gekocht of iets aan mij geleverd terugbreng of daarover reclameer, dat die kritische instelling dan veroorzaakt wordt door een angst.
Daar zit iets heel anders achter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waar zou je klachten over geesten, aura's en andere vormen van spiritualiteit moeten indienen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik begrijp je toevoeging niet goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik me er van bewusr werd dat deze vraag staat in de categorie spiritualiteit. "Onder Spiritualiteit vind je vragen over geesten, aura's en andere vormen van spiritualiteit". Ik vroeg me toen af waarom deze vraag over niet nader benoemde klachten in deze categorie staat c.q. daar is blijven staan.
Bij de meeste klachten wel, Een hele goede boek is van Christiane Beerlandt

Ik zelf heb aplastische anemie gehad is een zeldzame ziekte schrok dat die zeldzame ziekte ook in haar boek stond ik las het en om eerlijk te zijn klopte het allemaal.

Soms ben ik er zelf beschaamd over bij de dingen die daar in staan bij aplastische anemie, maar om het onder ogen te zien en te aanvaarden dat het zo is en er iets aan te doen kunnen in het mate van het mogelijke verdwijnen.

Daar staan dus alle ziekte van gewone kwaaltjes tot ernstige ziekte in en ook de oplossingen.

De boek noemt de sleutel tot zelfbevrijding.

Dus ben er overtuigd van dat elke klacht ook hoe klein die is er een betekenis achter zit , veel heeft zelfs te maken met angst.

Groeten Ritchie