Wat heb ik? Hallucinatie? Waanidee? Is het gevaarlijk?

Volgens mijn moeder heb een levendige fantasie. Ik zie in echte dingen “dingen”. Ik kijk naar een stapel was en in die stapel een poppetje. Het is geen andere wereld maar net als naar wolken kijken. Nu heb ik dit nog steeds. Ik kijk naar de kapstok met gedragen kleding. Het is schemerig. Ik zie geen sok uit de broekspijp steken maar een muizenkopje die deze voorzichtig uitsteekt om te kijken of kust veilig is. Ik weet dat er geen muis is toch blijf ik hem zien tot ik meer licht maak of anders ga zitten.
Ik ben schemerblind en kan dingen niet goed scherp stellen als het schemerig is, kost meer tijd. De laatste tijd zie ik steeds iets wat er niet is. Een siluet van een man/vrouw die op een autodak staat. Even doorlopen en het verandert in een hoge conifeer achter de auto, of ik loop met mijn man laat op straat. Ik stop en kijk naar een egel. Zijn neusje beweegt grappig. Mijn man loopt door en stopt en komt terug. Hij kijkt dezelfde kant op en ziet niets bijzonders. Ik wil een foto maken. Een foto van een tak? Vraagt hij. Ik sta naar een dikke korte tak te kijken. Na deze info zie ik nog steeds die egel. Pas wanneer ik doorloop en achterom kijk zie ik een tak.

Ik heb het nu vaker en ook overdag. Als ik iets verander waardoor de kijkhoek of contrast verandert dan zie ik wat er echt staat, als ik dan weer het terugdraai dan zie ik weer mijn verbeelding.
Ik heb geen angst of verwarring, geen ander gedrag.
Moet ik me zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk 'lijd' je aan pareidolie. Dat is in beginsel niet gevaarlijk.

Pareidolie of pareidolia is een psychisch verschijnsel, een vorm van illusie waarbij iemand een zodanige interpretatie van onduidelijke of willekeurige waarnemingen heeft, dat hij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen. De naam is afkomstig van het Griekse para (naast) en eidolon (beeld).

De reden voor het verschijnsel ligt er waarschijnlijk in dat de hersenen behoefte hebben aan het leggen van verbanden tussen verschillende elementen, ook als deze er eigenlijk niet zijn. Hierbij moet vooral gedacht worden aan het herkennen van patronen die op gevaar kunnen wijzen, zoals het silhouet van een roofdier. De kosten van het zien van te veel gevaar (een fout-positief) zijn gering ten opzichte van het niet zien van een gevaar - dit kan iemand het leven kosten. Pareidolie ontstaat dus uit fout-positieven van de menselijke patroonherkenning. Het is een vrij alledaags verschijnsel, dat niet met hallucinaties verward moet worden.

Je zegt zelf dat je geen angst of verwarring hebt, geen ander gedrag. Er lijken mij geen redenen te zijn je hier (verder) zorgen over te maken.