Er is een heel sterke relatie tussen lijf en geest. De meeste processen die "de geest " heeft, noemen we de processen in de hersenen welke een biochemisch computer is. Heel veel processen zijn ook hormoon gestuurd of worden bepaald door bepaalde balansen in het lijf.
Of makkelijker gezegd, je lijf volgt je geest, maar je geest volgt ook je lijf.

Dus als er iets iets (bijvoorbeeld depresie) kan dat zeer goed te maken hebben met bepaalde balansen (of liever gezegd een verstoring van een of meerdere balansen) in het lichaam. Die verstoringen kan je dus heel goed oplossen (of compenseren / dragelijker maken/ etc) met een medicijn.