Hoe kan ik sneller zeggen wat ik vind?

Hoe kan ik sneller zeggen wat ik vind? Van de meeste dingen vind ik wel iets (en ook snel), maar meestal houd ik mijn mening hardop voor me (die slik in in), vooral met fel gezelschap. Maar hoe kan ik toch zeggen wat ik denk?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Ritsuka
2 jaar geleden
Oefen het eerst in 1 op 1 gesprekken. In een groep is lastiger.
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het word
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Waarom houd je je in, weet je dat? En: Hoe belangrijk vind je het om snel te reageren in een gesprek? Elke groep heeft mensen die meer, en mensen die minder het woord voeren, en dat is niet erg. Als het je belemmert, als je het idee hebt dat je een goede bijdrage aan het gesprek zou kunnen geven maar het niet durft o.i.d., dan zou je kunnen kijken hoe je daar wat aan kunt doen.
MrBart
2 jaar geleden
@ HannekeJanssen Ik denk dat het is om niet de discussie aan te hoeven met iemand in de omgeving als het om -naar mijn idee- hele kleine dingen gaat en vooral dingen waar je zelf weinig mee te maken hebt. Meestal denk ik dan: zonde van mijn tijd/energie om daar woorden aan vuil te maken.
MrBart
2 jaar geleden
Bijvoorbeeld interesse voor 'de buurman van een oom van een vriendin' of niet-schrijnende dingen aan de andere kant van de wereld (via nieuws).
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@MrBart: maar is er een probleem dan? Wat je noemt lijkt mij een prima reden om je mond te houden "choose your battles" - kies waar jij je druk om maakt / over mee wilt praten.
MrBart
2 jaar geleden
@ HannekeJanssen Ja, een bepaalde gesprekspartner maakt zich vaak druk over van alles en nog wat en kan daar heel lang over spreken. Ik krijg van hem vaker het verwijt dat ik ongeïnteresseerd ben in zijn verhalen, ofwel asociaal ben, soms zelfs dat ik 'autistisch' zou zijn. Ik ben wel geïnteresseerd in verhalen van kennissen/familie/collega's (ook van diegene), stel vaker vragen om hen te laten vertellen en dan ben ik oprecht geïnteresseerd. Maar bijvoorbeeld heel lang spreken over artikelen of nieuwsberichten over politiek in Korea en een project in een Afrikaans gehucht interesseren me vrij weinig.

Antwoorden (1)

Je kan een assertiviteitstraining volgen. Hierin leer je o.a. voor jezelf opkomen. Online zijn er vele te vinden die je kunnen helpen.
Ik heb een klein voorbeeld in de link.
Toegevoegd op 22 september 2021 06:29: tekst