Wat kun je doen tegen besluiteloosheid?

Wat kun je doen tegen besluiteloosheid? Ik moet een aantal beslissingen nemen in korte tijd, waar ik ook geen extra bedenktijd voor krijg. Steeds als ik met inlezen/verdiepen begin loopt het na een uur weer vast lijkt het. Wat is een handige strategie?
*vastlopen: omdat ik op de achtergrond steeds denk 'Dit is belangrijk; dit is belangrijk' en na twee pagina's denk "Wat heb ik nu eigenlijk gelezen?" -geen idee.

2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Voel je het ‘aha’ moment? Inderdaad, geen keuze maken, is ook een keuze.

Want niets doen, leidt namelijk tot niets, of tot iets onwenselijks. En laat dat voor velen de drive zijn om juist wél een beslissing te maken.

Het idee van niets doen en stilstaan is ongemakkelijk. Dus: voel de energie om door te gaan en een echt besluit te nemen.
fremar
2 jaar geleden
Wat ik doe in zo'n geval is een papier en pen pakken en het papier dubbelvouwen zodat je een lijn in het midden krijgt. Aan de linkerzijde schrijf ik de voordelen op van het te nemen besluit en aan de rechterzijde de nadelen. Denk er goed over na en noteer echt alles. Als je dan uiteindelijk het geheel overziet, welke kant weegt dan het zwaarst? Nu heb je zekerheid dat die keuze weloverwogen is en zul je er geen spijt van krijgen.
Amadea