Heeft het gevoel 'eigenlijk niet te horen bestaan' een naam?

Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk niet had horen te bestaan, dat ik niet bij een samenleving groep etc. hoor. Heeft dit een naam?

3 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien bedoel je (een vorm van) depersonalisatie of zelfvervreemding. Depersonalisatie of zelfvervreemding is het gevoel buiten de werkelijkheid te staan. Voor iemand die aan depersonalisatie lijdt, lijkt het of deze een andere rol in de wereld speelt, vaag, als in een droom, onbelangrijk. Een patiënt ervaart een scheiding tussen zichzelf en de wereld, zijn identiteit of lichamelijkheid. Mensen die deze gemoedstoestand hebben ervaren, beschrijven het leven vaak alsof het een film is, onecht of wazig. Het besef van de eigen persoonlijkheid wordt minder, vandaar de naam. Je huisarts kan je hiermee helpen, als je het als een probleem ervaart.
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik weet de naam niet, maar je huisarts kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog, die je kan helpen met deze gedachtes.
TurfGraver
3 jaar geleden
Puberteit?

Antwoorden (1)

Er is geen echte naam voor. Het kan betekenen dat je depressief bent of een negatief zelfbeeld hebt. Dat past bij je vorige vraag over ‘twijfelziekte’.
De oorzaak hiervan kan zijn dat je door bijvoorbeeld trauma’s nooit (van je ouders) het gevoel hebt gekregen erbij te horen, dat je ertoe doet.

Het kan ook duiden op een symptoom van depersonalisatie. Dit kan omschreven worden als het gevoel 'los' te staan van de omgeving, in een droom te leven, achter glas te staan of het eigen lichaam als vreemd te ervaren.

Psychotherapie kan helpen van deze gevoelens af te komen.
SimonV
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Plus voor het antwoord. Er zijn psychologen/psychotherapeuten die gespecialiseerd zijn in depersonalisatie en derealisatie.