Wat zegt een groot verschil tussen IQ en EQ?

Een IQ-test gaat over je intelligentie en een EQ-test over emoties. Kan het voorkomen dat je op beide testen twee uitersten scoort? En wat zegt zo'n (groot) verschil dan?

3 jaar geleden
in: Psyche
3.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een hyperintelligent (IQ) iemand, die niet in staat is relaties aan te gaan en geen empathisch vermogen heeft (EQ), is een voorbeeld dat twee uitersten binnen één persoon bestaat.
SentWierda
3 jaar geleden
Een IQ-test heeft vaak niet veel (= weinig) met intelligentie te maken. Een IQ-test meet alleen de intelligentie m.b.t. rekenen en taal. Niet allerlei andere intelligenties.
Daarom is de IQ-test een test die alleen geschikt is voor gebruik op school.

Het beste antwoord

Een EQ test is niet hetzelfde als een IQ test. Een IQ test doet op basis van je score een uitspraak over je intelligentie, hoe slim je bent. Een EQ test meet je persoonlijkheid. Maar doet een EQ test ook een normatieve uitspraak over je persoonlijkheid, in de zin of je score slecht of goed is?

Het begrip emotionele intelligentie veronderstelt dat je emotioneel dom of slim kunt zijn. Dat een hoge score beter is dan een lage score. Qua persoonlijkheid kun je eigenlijk niet spreken van een hoge of lage score. Iemand die bijvoorbeeld extravert is, is niet beter dan iemand die introvert is. Wel kan het zo zijn dat een extraverte persoonlijkheid beter tot zijn recht komt in een bepaalde omgeving. Dan is er sprake van een gewenste score. Bij een score op een persoonlijkheidskenmerk hangt het dus van de situatie af of deze goed of slecht is.
fremar