Is het normaal om op 17 jarige leeftijd naar de dokter te gaan voor Gilles de la Tourette?

Ik heb al sinds ik heel jong was vocale en motorische tics (zoals met mijn ogen knipperen/draaien/opensperren, mijn neus ophalen en snuiven, woorden herhalen en mijn keel schrapen) maar we zijn er nooit mee naar de dokter gegaan omdat mijn ouders ervan uitgingen dat het gewoon zenuwtrekjes zijn. maar sinds ik er een project over doe herken ik heel erg veel ervan in mezelf maar ik ben bang dat ik gewoon overdrijf ofzo en dat de dokter dat ook zal denken

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De dokter zal dat echt niet raar vinden hoor!
Pieterke
4 jaar geleden
Ga met je vragen naar de dokter. Die vindt niks raar, die is echt wel wat gewend.
Schrijf alles wat je wilt weten op en schrijf ook alle tics die je hebt op zodat je niets vergeet als je eenmaal bij de dokter zit.

Antwoorden (1)

Het is volstrekt normaal om een arts te bezoeken als je twijfelt of je een bepaalde aandoening hebt. Als je het nooit vraagt krijg je nooit de diagnose die past bij je symptomen, en kan je dus ook niet een behandeling krijgen.
Oftewel: ga naar de huisarts, zorg dat je een duidelijk verhaal hebt en dat je niets vergeet, maar ook niets overdrijft.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Plus voor het antwoord. Het is misschien handig als vraagsteller een lijstje maakt voor hij naar de dokter gaat met alle vragen die hij heeft en alle tics die hij heeft.
Pieterke
4 jaar geleden
hij is een zij zie ik nu