Kun je het merken als iemand hoogbegaafd is wat EQ betreft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Ja, je kunt dat merken, door om te gaan met minder EQ.
Maar degenen met minder EQ begrijpen je vaak niet, en vinden je dan raar.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Dat klopt wel, iemand met een laag EQ heeft weinig invoelingsvermogen.
Volgens Howard Gardner (een psycholoog van de Harvard-universiteit) zijn er vijf belangrijke EG eigenschappen
1.Zelfkennis – Mensen met een hoog EQ zijn in staat om de eigen denkwijze, de(on) mogelijkheden van de eigen geest en van het lichaam te kunnen inschatten en daaruit een doordachte conclusies te trekken.
2.Optimisme – Mensen met een hoog EQ zijn positief ingesteld over hun eigen mogelijkheden en staan stevig in hun schoenen.
3.Kunnen afzien – Mensen met een hoog EQ zijn in staat om te denken op de langer termijn en naar dat doel toe te werken.
4.Empathie – Mensen met een hoog EQ hebben de vaardigheid om zich in te leven in de gevoelens van een ander.
5.Sociale vaardigheden – Mensen met een hoog EQ moet goed met de medemens om kunnen gaan, zowel bekenden als vreemden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik voel me gevleid. Plus.
Neen, hoogbegaafdheid heeft te maken met IQ, die hoger moet zijn dan 130. EQ is om af te lezen hoe sterk je emotioneel bent, op vele vlakken. Je hebt hoogbegaafde mensen met een hoog EQ, maar er zijn ook hoogbegaafde mensen met een laag EQ.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Klopt maar al te goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien bedoelt de vraagsteller niet letterlijk "hoogbegaafd", maar iets soortgelijks wat te maken heeft met EQ i.p.v. IQ.
(is hier ook een woord voor?)