Mijn vriendin is depressief. Wat moet ik doen?

De ouders van mijn vriendin zijn sinds kort geleden gescheiden en sindsdien gaat het steeds slechter met haar. Ten eerste geeft ze het langzaam op met school en doet vrij weinig ervoor (zeker nu we thuiszitten i.v.m. het coronavirus). Ten tweede is ze qua gelukkigheid ook flink achteruit gegaan. Dagelijks klaagt ze over hoe ze 'het opgeeft' en 'niet meer wil'.
Ze heeft af en toe opgebiecht dat ze zelfmoordneigingen heeft, waar ik erg van ben geschrokken. De laatste paar dagen gaat het echt slecht. Ze is bijna niet meer online, terwijl ze altijd één van die mensen was die elke dag de chat vol spamt, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ze vertelt dat ze midden in de nacht wakker wordt en dan moet huilen. Slapen in het algemeen is moeilijk voor haar. Ze komt altijd pas uit bed rond een uur of 12, om dan de rest van de dag niets te eten tot het avondeten (en ik weet niet eens of ze dan wel goed eet).
Zeker nu we elkaar niet meer zien is dit moeilijk. Ik ben allang blij dat ze in ieder geval mij wil vertellen hoe het met haar gaat, maar ik maak me erg zorgen om haar en weet nu niet hoe het verder moet. Hoe kan ik haar helpen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Antoni
4 jaar geleden
Als leek kan je niet zo maar depressiviteit vaststellen, dat kan alleen een deskundige, maar dat terzijde.
Ritsuka
4 jaar geleden
Je moet zorgen dat ze professionele hulp krijgt
Abcde
4 jaar geleden
Klinkt misschien raar maar het lijkt me een goed idee haar ouders in te lichten zeker als zij nog thuis woont. Je vriendin heeft deze gevoelens sinds zij uit elkaar zijn. De ouders kunnen samen of apart van elkaar haar helpen door haar uit te leggen waarom het beter is dat ze uit elkaar gaan of zijn. Ook kunnen zij haar duidelijk maken dat dit niets met haar te maken heeft en dat de liefde en zorg voor haar niet minder is of wordt. Als je vriendin nog thuis woont dan zijn haar ouders diegene die haar het meest in de gaten kunnen houden. Ook kunnen zij haar overtuigen de huisarts te bezoeken om van die kant hulp te krijgen. Dus ook als zij jou gevraagd heeft dit niet aan haar ouders te vertellen, doe het, zij staan het dichts bij haar en weten waarschijnlijk beter dan jij hoe ze haar kunnen helpen. Echte vrienden doen wat goed is voor de ander, ze vergeeft het je wel.
Antoni
4 jaar geleden
Voor mensen die serieus denken aan zelfmoord is er een hulplijn: telefoonnummer 0900-0113. Ook mensen in hun omgeving kunnen bij die lijn terecht voor een gesprek. Zie ook de website https://www.113.nl/.
MarBet
4 jaar geleden
Het is niet zo dat je helemaal niet meer naar elkaar toe mag vanwege corona. In deze situatie zou je daar misschien een andere keuze in kunnen maken. Zo te horen ben je voor haar een belangrijke vriend/vriendin. Het is heel fijn dat ze die heeft. Daarnaast vraagt dit vooral ook om professionele hulp. Die kun je via haar huisarts regelen.

Antwoorden (2)

Het is uit je verhaal onduidelijk hoe oud je vriendin is, of ze alleen woont of nog bij haar ouders (of ten minste bij één van hen). Ik ga er in dit antwoord van uit dat ze alleen woont.

Misschien is het goed de mensen die nog wel bij haar op bezoek kunnen gaan, te informeren over wat jij nu van haar weet en over wat er volgens jou allemaal recent (negatief) veranderd is in haar gedrag. Zij zullen dan vaker bij haar langs (moeten) gaan om haar een hart onder de riem te steken. Je kan hun ook adviseren om hulp van een huisarts in te schakelen. Een huisarts kan de betrokkene zo nodig doorsturen naar specialistische hulp. Verder raad ik je aan regelmatig contact met haar te houden op de manieren waarop je dat gewend was en waarop dat nog mogelijk is.

Regelmaat is in ieder geval belangrijk. Misschien kan je haar 's morgens bellen om samen met haar de dag te beginnen: opstaan, wassen, aankleden en iets gaan doen (het maakt niet uit wat) is van belang om regelmaat te houden. Als je haar bijvoorbeeld 's morgens om 8:00 uur belt, spreek dan af dat ze om 11:00 uur iets, bijvoorbeeld een klus in huis, heeft afgerond. Bel haar om 11:00 uur weer op en bespreek hoe het verder gaat en wat ze nog meer kan gaan doen. Iets afronden geeft een goed gevoel en geeft energie om ook andere dingen weer aan te pakken. Probeer om haar positieve gevoelens en positieve gedachten te geven. Hiervoor geldt echter ook: misschien zouden de mensen die veel dichter bij haar staan dan jij deze dingen allemaal moeten doen.

Overigens geldt: een echte depressie kan niet zo maar door een leek worden geconstateerd. Dat moet door een deskundige worden gedaan. Een echte depressie gaat ook niet zo maar over door iemand toe te spreken met positieve woorden of door de betrokkene te stimuleren dingen te ondernemen. Voor genezing van een depressie is veel meer nodig. Mijn antwoord biedt dus ook geen totaaloplossing. Daar is veel meer voor nodig. Overleg met een huisarts is dus zeker ook aan te raden! Die kan je vriendin doorverwijzen naar professionele hulp. Ook via haar school kan je vriendin misschien worden geholpen.

Sterkte gewenst!
4 jaar geleden
Hallo
Mijn vriendin zit ook in een depressie en is heel hard achter uit aan het gaan maar het komt bij haar doordat ze in coma heeft gelegen en dit nooit verwerkt. Zorg ervoor bij u vriendin dat ze structuur probeert te krijgen in haar dag en dat ze elke dag rond hetzelfde uur gaat slapen en opstaan das heel belangrijk! Dat helpt bij mijn vriendin ook en is ook aangeraden door pschologen, En je moet ook heel vaak zeggen dat je haar nie ga verlaten en van haar houd das het allerbelangrijkste! Het is een hele zware tijd maar daar komen jullie wel samen door ik en mijn vriendin zijn 1j6m samen vanaf dat we 3 maanden samen waren is haar voke overleden en is ze nog zwaarder in een depressie gevallen vanaf toen is het begonnen het kent zen ups en downs maar zien jullie wel hoe sterk zijn jullie zijn!!