Kun je als HSP kind door omstandigheden narcist worden?

Ik weet dat HSP'ers en narcisten elkaar aantrekken, dat bedoel ik hier totaal niet mee. Stel je bent een hsp kind, dus erg gevoelig. Het klinkt voor mij logisch dat je door trauma hierdoor makkelijker een narcist kan worden, of een ASP kan krijgen. Is hier een meer wetenschappelijke of psychologische onderbouwing voor?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
3.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
Er zijn veel theorieën over het ontstaan van NPS maar geen met direct relatie tot HSP.
erotisi
4 jaar geleden
Een narcist is iemand die zich niet bewust is van zijn egocentrische gedragingen en zijn identificaties hiermee. Iemand die hsp is kan wel trekken krijgen die egocentrische lijken maar vermoedelijk zijn zij zich daar veel meer van bewust en is het niet gegeven uit een identifictie maar omwille van een meer verdedigingsmechanisme om stand te houden.

Antwoorden (1)

Hoe een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) ontstaat, is niet exact bekend. Het gaat waarschijnlijk om een mix van elkaar beïnvloedende factoren, zoals biologische en opvoedingsfactoren.

NPS zou een defensieve reactie op bijvoorbeeld verwaarlozing, trauma’s of misbruik kunnen zijn.
En er is een groep die denkt dat kinderen die in hun jeugd geïdealiseerd worden door hun omgeving en niet verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden, de narcistische persoonlijkheidsstoornis kunnen ontwikkelen.
Met andere woorden, ieder kind kan onder bepaalde omstandigheden een narcist worden. Dus ook een gevoelig HSP-kind.
.
Eigenschappen die HSP-ers wel hebben en narcisten niet:
• Zijn zich bewust van subtiele signalen in de omgeving.
• Worden beïnvloed door de stemmingen van anderen.
• Zijn nogal gevoelig voor pijn.
• Raken gemakkelijk overvoerd door zaken als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
• Hebben een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
• Voelen zich niet op hun gemak bij harde geluiden.
• Zijn consciëntieus.
De kans dat een HSP-kind narcist wordt, lijkt me dus niet zo groot.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erg goed geformuleerd antwoord. Plus!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels verschillende boeken over NPS gelezen dus kan ik nu zeggen dat ik het één en ander er wel van af weet. Hsp ben ik nu onderzoek naar aan het doen. Mijn redenering was dat, omdat een hsp kind extra gevoelig is en extra behoefte heeft aan harmonie, dit kind ook extra snel trauma kan krijgen. Een hsper wordt vaak niet erkend of begrepen, terwijl juist zij daar veel behoefte aan hebben. Dit kan de symbiose dus voortdurend frustreren, waardoor er i.c.m. onbekende factoren en misschien nog wat extra trauma narcisme kan ontstaan. Als de gevoeligheid altijd afgestraft wordt, zal diegene willen leren om niet meer gevoelig te zijn en een beschermingsmechanisme te ontwikkelen. Diegene raakt zichzelf daarin misschien uiteindelijk zo erg kwijt dat die niet meer in contact staat met zijn inlevingsvermogen en emoties. Wat dan nog kan overblijven is het diep verwerken van bepaalde prikkels. Derest is vervangen met NPS. Dat was mijn theorie, wat denk jij?
SimonV
4 jaar geleden
Het zou kunnen, ik kan niet bewijzen dat het niet klopt.
Het lijkt me alleen niet waarschijnlijk: de onderliggende karakterstructuur van een HSP-er is zo anders dan die van een narcist, dat de kans klein is dat een HSP-er door wat voor omstandigheden ook een narcist wordt. Ze zijn allebei gevoelig, de oorzaken kunnen op elkaar lijken, de verschijningsvormen niet.
De narcist gaat zichzelf opblazen, de HSP-er maakt zichzelf eerder kleiner.