Hoe weet ik of ik onder basis of gespecialiseerd val?

Ik begin binnenkort met een GGZ behandeling EMDR.
Via de dokter ben ik doorgestuurd. Zij had vluchtig gezegd dat het onder gespecialiseerde ggz viel. Kan ik dit ergens checken? Dit i.v.m. verzekering

5 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (1)

Eigenlijk worden er twee begrippen door elkaar gebruikt.
Allereerst basis en gespecialiseerde ggz.
Eerst heette dit eerste- en tweedelijns ggz.
In principe worden beide vergoed vanuit de basisverzekering. Het verschil zit alleen in de complexiteit van het psychische probleem. Eenvoudige klachten worden behandeld in de basis ggz. De complexere klachten in de gespecialiseerde ggz. Maar niet iedereen heeft recht op gespecialiseerde ggz. Indien je wel in aanmerking komt voor deze therapie, dan wordt deze vergoed.
EMDR wordt niet per definitie alleen gegeven in de gespecialiseerde ggz. Meestal wel, maar er staan ook psychologen geregistreerd als basis, terwijl zij wel EMDR aanbieden.
Wat kun je nu doen?
Kijk éérst of de psycholoog die jou gaat behandelen geregistreerd staat als basis of gespecialiseerd. (bellen met de praktijk). Basis geeft nooit problemen. Gespecialiseerd geeft ook geen probleem, indien de huisarts aangeeft dat basis niet voldoende is voor jou.
Verder even kijken hoe je verzekerd bent, omdat je niet altijd 100% vergoed krijgt.
Dit kan de praktijk ook voor jou nakijken als je belt en jouw verzekering gegevens bij de hand hebt.
Succes!
Komt nog een bron 2019:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie&ved=2ahUKEwiy7OXbo97fAhVC-aQKHX5-AKMQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw1eFNzkv444ww-cTT1dsISP