1 Orale fase
2 Anale fase
3 Fallische fase/oedipale fase
4 Latentiefase
5 Genitale fase
fremar
5 jaar geleden
Ja, die ken ik. Maar ik neem aan dat je ze ook wilt weten:
1 Orale fase
2 Anale fase
3 Fallische fase/oedipale fase
4 Latentiefase
5 Genitale fase
.
Orale fase (0-18 maanden); de mens wordt als zuigeling geboren en het leven staat aanvankelijk dan ook primair in het teken van het bevredigen van honger en dorst. De mond is daarmee het orgaan bij uitstek waarmee het kind de wereld en zichzelf leert kennen.
Anale fase (19-36 maanden); het tweede ontwikkelingsstadium is de fase waarin het leren beheersen van de anale sluitspier en daarmee van ontlasting centraal staat. Het kind leert dat ook dit proces, net als eten, gepaard gaat met lusten en lasten.
Fallische fase (± 3-5 jaar); in deze levensfase verschuift de aandacht van eten en ontlasten naar lustbeleving in meer algemene zin. Vooral in seksuele zin verandert er veel. Zo ontdekt het kind zijn of haar geslachtsdelen, sekse-identiteit (jongen/meisje) en sekse-orientatie (hetero, homo of biseksualiteit).
Latentiefase (6-12 jaar); in deze periode zijn er volgens Freud geen duidelijk waarneembare conflicten die moeten worden opgelost. Het is een periode van gestage groei en ontwikkeling.
Genitale fase: De genitale fase is de laatste psychoseksuele fase (vanaf ongeveer 12 jaar). In deze fase bereikt het individu volledige seksuele rijpheid. Een genitale organisatie van de libido. Lichamelijk is de ontwikkeling nu zover, dat orgasme, ejaculatie en zwangerschap mogelijk zijn. Indien de psychoseksuele ontwikkeling optimaal is verlopen, dus zonder grote conflicten, zal het individu uit deze fase te voorschijn komen als een persoon die zoveel mogelijk bevrediging van zijn instincten kan realiseren. Deze persoonlijkheid omschrijven we als een persoon die tevreden is met zichzelf en sociaal is aangepast. De persoon is moedig, onbaatzuchtig en edelmoedig ten opzichte van anderen. De persoon is geduldig en effectief zonder dwangmatigheid of competitiedrang.
SimonV