Ik slaap slecht, wat hieraan te doen?

Ik slaap de laatste tijd slecht, ik slaap meestal pas rond 00:00 terwijl ik naar bed ga om 22:00, hierdoor kan ik me bijna niet meer concentreren en lijkt het alsof ik in een roes leef.
Mijn vraag dus; Wat kan ik eraan doen, zodat ik eerder in slaap val?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Heb je veel stress?
Gezien de tijd van je vraag zit je laat in de avond nog achter een beeldscherm (pc/telefoon/tablet), dit moet je niet doen.
Wat doe je aan sport en beweging?

Antwoorden (1)

---Op deze vraag, zonder alle feiten (leeftijd, m/v, werk/school/student, sport, hoe laat opstaan etc.) kan alleen een algemeen antwoord gegeven worden.---

Een uur voor het slapen gaan geen blauw licht meer: tv / beeldscherm / smartphone. Twee uur voor het slapen gaan niet meer sporten. Douchen en rustig blijven. Geen koffie / thee / cola, neem een glas water. Ontspan.

Wellicht heb je te veel aan je hoofd/te doen of maak je je te druk, neem rust, Veel mensen zijn te continu online, altijd bereikbaar en/of appen bijna de hele dag. Je hoeft niet 24/7 bereikbaar te zijn, niet iedereen hoeft meteen antwoord te krijgen en je hoeft niet alles meteen te weten/te horen.
Relax!
Belangrijk is ook een ritme, zoals iedere avond dezelfde tijd naar bed en zo ook 's morgens dezelfde tijd opstaan. Echter als je merkt dat 22.00 uur misschien wel te vroeg is, kan, zou je een (half)uurtje later kunnen proberen. Twee uur wakker liggen is een beetje lang. Probeer iets te lezen, nee niet je phone. Neem een tijdschrift of boek en lees. Bij veel mensen werkt dit prima, probeer maar.