Is het mogelijk om hallucinaties te krijgen de dag nadat je gedronken hebt? En hoe komt dat en is dit erg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
5.3K

Antwoorden (2)

Hallucinaties krijgen is altijd erg,maar of die na één dag drinken komt is maar sterk de vraag(dan zou je al een dagelijkse drinker moeten zijn).dan vraag blijft hier dan of je geen ander psychisch probleem hebt.Dit kan je best eens met je arts bespreken.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou het kunnen dat ik een psychisch probleem heb?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is gewoon in het donker dat ik mensen zie, niet dat ik bv. echt dingen zie die er niet zijn overdag
fremar
8 jaar geleden
zou het alcohol gebruik toch maar sterk beperken alvorens het ev erger word.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, maar ik ga ermee naar een arts
Alles kan, maar waarschijnlijk is dat niet. Als je al hallucinaties krijgt van het drinken dan krijg je ze als de hoeveelheid alcohol in je bloed op zijn hoogst is; dat is dan dus tijdens of vlak na het drinken, als je dronken bent. Een belangrijke uitzondering hierin is bij een alcoholist die te lang geen alcohol gedronken heeft. Als onderdeel van de afkick verschijnselen kan er dan een delirium tremens ontstaan, waarbij hallucinaties vaak voorkomen. Dit delier treedt dan weer meestal op dag twee tot drie op.

Op zich zijn hallucinaties altijd een symptoom van een psychiatrische aandoening, al kan die psychische aandoening best een lichamelijke oorzaak hebben (zoals bij het delier het geval is.) Wat die aandoening dan zou zijn is niet te zeggen zonder verdere informatie; daarmee is door ons dus ook niet aan te geven wat de precieze oorzaak is. Hoe ernstig het is is ook weer van vele factoren afhankelijk.

Er valt me echter een tweetal dingen op, die mij eraan doen twijfelen of het wel echt om hallucinaties gaat.
Ten eerste heb ik de indruk (je vermeld het niet expliciet, dus misschien vergis ik mij) dat je weet dat de dingen die je ziet niet de realiteit zijn. Tijdens een psychose (waar je inzit als je hallucinaties hebt) sta je per definitie buiten de werkelijkheid. Daardoor worden hallucinaties door de patiënt altijd beleefd als de echte realiteit, zelfs tegen keihard bewijs van het tegendeel in. Het besef dat de 'hallucinaties' niet echt zijn spreekt vanuit psychiatrisch oogpunt erg hard tegen een psychose en dus tegen hallucinaties. Alleen langdurig psychotische mensen hebben soms geleerd om het hallucinaties anders te bezien, maar daar zal bij jou vast geen sprake van zijn.
Ten tweede zeg je in de reacties op het andere antwoord dat je de mensen alleen 's nachts ziet. Echte hallucinaties zijn er niet op bepaalde tijdstippen.

Ik zou eerder denken dat je last hebt van illusionaire vervalsingen. Deze treden vaak juist in het donker op. Bij een illusionaire vervalsing neem je echt iets waar, alleen onvoldoende voor een goed beeld; je hersenen vullen dat dan aan, maar doorgaans foutief. Je ziet dan dus iets dat er niet echt is, op grond van onvoldoende informatie voor je hersenen.

*** Word vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*** Vervolg *** Een illusionaire vervalsing is dus meer een soort foutje in de interpretatie van visuele informatie. De kans op dit soort foutjes is groter in het donker (dan is er gewoon minder visuele informatie beschikbaar), als je erg moe bent, of als je hersenen informatie (tijdelijk) minder goed verwerken.
Dit laatste is het geval bij dronkenschap, maar ook bijvoorbeeld bij kinderen. Het zien van monsters onder het bed of achter de gordijnen is eigenlijk een illusionaire vervalsing; vandaar dat een nachtlampje zo goed werkt. Belangrijk is dat een illusionaire vervalsing géén hallucinaties is; het is een normaal verschijnsel dat iedereen (bewust of onbewust) overkomt. Het is dus ook geen teken van een psychiatrische aandoening. Het is natuurlijk via GV niet met zekerheid te zeggen of dit het geval is; het is dus zeker goed om hierover te spreken met je huisarts. Ik denk dat het wel goed is om vooraf te beseffen dat het zeer wel mogelijk is dat er helemaal niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan niet stemmen, maar dank u wel! De informatie was zeer nuttig! Echt heel hard bedankt! Ik ga sowieso naar de dokter maar je hebt me hard gerustgesteld!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan en succes bij de dokter.