Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wordt het zich ergeren aan anderen intenser naarmate men ouder wordt?

Ik merk het bij ouderen en intussen ook bij mezelf hoewel ik nog maar 46 ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk niet dat je dit zo in z'n algemeenheid kunt zeggen. Bij *sommige* mensen zal dit zo zijn. Of het is niet zo, ze ergerden zich altijd al, maar ze houden zich op latere leeftijd minder in. Die mensen die zich ofwel meer ergeren, ofwel zich minder inhouden, die vallen jou op. Mensen die juist milder en/of terughoudener worden, die zie je niet. Daardoor *zie* je een toenemende irritatie, zonder dat die er persé echt *is*. Voeg daaraan toe dat je om je heen vaak datgene ziet waarin je jezelf herkent (ooit voor het eerst een kinderwens gehad en toen ineens heel veel kinderwagens gezien in de stad?), en je snapt dat jouw waarneming flink kan verschillen van de realiteit. _ Overigens heb ik bij mezelf gemerkt dat ik me minder erger aan anderen, en anderen als vriendelijker en ontspannener ervaar, sinds ik enkele jaren geleden na een aha-moment mijn *eigen* houding heb aangepast. Door deze kleine verandering aan/in mezelc heb ik de hele wereld veranderd. Althans, zo voelt het.

Toegevoegd op 17 augustus 2018 20:46: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100