wat kan ik er tegen doen dat ik ongemotiveerd over kom?

Hallo. Ik heb vorige week van mijn dagbesteding te horen gekregen dat ik ongemotiveerd overkom. Terwijl ik naar mijn weten heel erg me best doe en hard werk. Ik voel me nu erg nutteloos geworden. Wat kan ik eraan doen dat ik ongemotiveerd overkom? Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe :(. Hij zegt dat het niet me uitstraling is maar iets anders. Dus neem aan hoe ik ben? Hoe kan ik ooit normaal werk zoeken als ik ongemotiveerd overkom?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat veel leidinggevers vergeten is hun personeel regelmatig te complimenteren als ze iets goed doen, als ze zien dat er hard gewerkt wordt, of in ieder geval dat de werknemers hun best doen het beste uit zichzelf te halen. Complimenteren werkt meer motiverend dan negatieve kritiek. Vraag dus eerst wat je wel goed doet, zodat je bij de volgende vraag hopelijk weet dat er punten zijn waardoor je gewaardeerd wordt. Vraag daarna waarom je leidinggevende denkt dat je niet gemotiveerd bent en wat hij denkt dat je daaraan kunt veranderen, weet hij daar geen bevredigend antwoord op, of denk je niets/weinig te kunnen met zijn antwoord, zeg hem dan dat regelmatig een complimentje wel eens de oplossing kan zijn, dat je daar blij van wordt en dat dat je motivatie ten goede komt. Misschien geeft je werkleider regelmatig complimenten, dan kun je dit vergeten, maar als dat niet zo is, is het niet verkeerd hem daarop te wijzen.
MarBet
5 jaar geleden
Wat jammer zeg, dat je dit te horen krijgt terwijl je wel gemotiveerd bent. Misschien is het alleen maar het beeld dat je werkgever heeft en vinden anderen dat niet. Je kunt het dus eens vragen aan anderen die met je werken, of zij dat ook vinden. En je kunt je werkgever nog vragen om een toelichting. Vraag bijvoorbeeld wat hij denkt dat jij anders moet doen om wel gemotiveerd over te komen.
In z’n algemeenheid kom je meer gemotiveerd over als je zelf initiatief neemt. Dus niet wachten tot iemand iets van je vraagt, maar zelf voorstellen dat jij iets gaat doen. Bijvoorbeeld als je ziet dat de kast rommelig is, kun je wachten tot iemand vraagt of je die wilt opruimen of voorstellen dat jij de kast gaat opruimen. Ook helpt het om interesse te tonen in wat er gebeurt in de organisatie, de afdeling of bij je collega’s. Dat kun je bijvoorbeeld doen door vragen te stellen. Maar of dit bij jou van toepassing is, weet ik natuurlijk niet.

Antwoorden (2)

Probeer van je begeleider/coach op de dagbesteding dan eens te weten te komen waar je ongeïnteresseerdheid uit blijkt. Hij zegt dat het niet je uitstraling is maar wat ander; wat is dat dan? Meestal blijkt ongemotiveerdheid of uit je houding, of uit je werktempo. Als jij en je begeleider vinden dat beide in orde zijn, ben ook ik inderdaad benieuwd waar het dan wel aan ligt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jouw begeleider inderdaad niet zegt waar dat volgens hem aan ligt dan is jouw begeleider erg demotiverend bezig.
Laat hem dan duidelijk aangeven waar het (volgens hem!) aan ligt, en kijk of je daar wat mee kan. Wees ook bedacht dat een ánder zijn/ haar mening niet altijd berust op feiten. Ik vind jou in ieder geval niet gedemotiveerd overkomen, aangezien je hier vraagt wat je eraan kunt doen. Kop op!