Hoe kan ik weer positief in het leven staan?

Ik ben namelijk erg bang en onzeker geworden door alle "heftige" (oorlog,oorlogsdreiging) nieuwsberichten. Erover praten doe ik al, maar dat heeft geen werking. Hiervoor dacht ik vrij makkelijk daarover, maar de laatste maanden ben ik er zo mee bezig dat ik niet meer gelukkig ben. Wie kan mij helpen met tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
Met wie praat je? Vrienden? Of een psycholoog?
ronron1212
6 jaar geleden
Er is constant wel ergens een oorlog bezig. Zo lang als ik leef is dat zo. Als je constant daarover moet wakker liggen kan je beter meer een psycholoog of psychiater gaan praten.
Antoni
6 jaar geleden
De oorlogsdreiging rond Noord-Korea is nu, eind april 2018, weer een heel stuk minder dan in februari en maart 2018.

Antwoorden (1)

Een eenvoudige en effectieve oplossing is: het nieuws minder volgen. Doe je eigen ding. Vergeet al die nieuwsberichten. Je hebt er namelijk toch geen invloed op.

Een goede tip is: lees eens over de 'circle of concern' en de 'circle of influence'. Dat geeft inzicht. Jouw 'circle of concern' is nu namelijk stukken groter dan jouw 'circle of influence', en dat is de oorzaak van jouw stress.

Wat ook heel nuttig kan zijn is: de (geopolitieke) geschiedenis bestuderen. Dan zie je al snel dat de huidige situatie helemaal niets bijzonders is. Al dat geopolitieke "gedoe" waar je nu zo bezorgd om bent, is al honderden jaren aan de gang. De dreiging is nu zelfs wat lager dan vroeger - maar dat zie je pas als je jezelf verbreedt, als je meer bekijkt dan alleen de situatie van die laatste paar jaartjes die je nu ziet.

Tot slot loont het zeer de moeite alle positieve ontwikkelingen te zien. De wereld is nu beter, veel beter, dan in 2000. En in 2000 was de wereld beter, veel beter, dan in 1980. En in 1980 was de wereld beter, veel beter, dan in 1960. En in ... enzovoort.

Een aanrader is de beroemde TED-lezing van Hans Rosling.

Origineel:
https://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen#t-216642

Ondertiteld:
https://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen?language=nl#t-141557
Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ter aanvulling op de goede opmerking van Cryofiel over de circle of influence: in het Nederlands wordt gesproken over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid. Dit is gebaseerd op een wereldwijd bekend boek van Stephen Covey, 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'. Hiervan is een Nederlandse samenvatting gemaakt door Ben Tiggelaar, De Kleine Covey; zeker aanbevolen om aan jou probleem te werken. Zie https://www.bol.com/nl/f/de-kleine-covey/9200000046099732/
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede aanvulling, JanJ2002, bedankt daarvoor! Ik wist niet meer dat de Cirkel van Invloed en de Cirkel van Betrokkenheid van Covey waren, en ik zou zelf niet op deze Nederlandse vertaling zijn gekomen. Ik denk dat vraagsteller gebaat is bij jouw toevoeging.