Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als alle vormen van autisme straks onder één noemer geplaatst worden, hoe doen ze dat dan met 'de twee buitenbeentjes'?

In 2013 houden de verschillende vormen van autisme op te bestaan en worden onder één noemer geplaatst: ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Dat lijkt me op zich heel goed, maar toch vraag ik me één ding af. Ze gaan dat ook doen met de twee 'speciale' vormen van autisme: Rett syndroom en Childhood Disintegrative Disorder (CDD). Alleen, CDD ontstaat op latere leeftijd bij een kind, en wordt daarom ook niet altijd als autisme gezien. Bij syndroom van Rett is dit ook zo, en spelen de lichamelijke problemen meer een rol. Hoe gaan ze dit dan doen? (Ik heb dit al aan een vrijwilliger van de NVA gevraagd, maar die wist het niet. En aangezien hij ook niet alles kan weten, misschien weet iemand anders het)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
937
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik denk dat de psychiaters hier nog volop over aan het spreken zijn met elkaar. Ook zal er denk ik altijd nog wel een subcategorie (asperger-pddnos enz) in de diagnose gegeven worden.
Ik merkte vroeger dat als je het over autisme had, iedereen gelijk de personage uit de film Rainman voor zit had en als je dan bijv. zegt PDD-NOS, was het ineens minder erg. En dat dekt de lading eigenlijk toch niet. Immers geen autist is hetzelfde ook al hebben ze allebei dezelfde (sub)categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal met je eens: al is het label hetzelfde, geen enkel persoon is hetzelfde. denk dat het beter is als alles onder 1 noemer valt. nu zijn er labeltjes waarvan de kenmerken overlappen met andere labeltjes waardoor het eigenlijk niet duidelijk is voor heel veel mensen
(niet voor de auti, en niet voor de 'niet' auti) als ik zeg dat ik een ass heb zeggen mensen vaak 'oh dan heb je hier en daar last van!...... toch?' zucht..... ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De autismevormen houden niet op te bestaan zoals je beschrijft maar worden allemaal onder het autismespectrum ondergebracht. Ze zijn in de wetenschap zo benoemd. In de nieuwe DSM 5 wordt het ASS anders benaderd. Ook mensen waarbij later een vorm van autisme wordt gediagnosticeerd, blijft onder het ASS vallen. Bij de ASS wordt dan gekeken welke verschijnselen worden gevonden en wordt er volgens mij niet het etiket opgeplakt van Asperger etc. Je bent dan iemand die in het autismespectrum zit met enkele of meerdere eigenschappen van dit spectrum. Daarop wordt dan behandeling/coaching op aangesloten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding