Hoe heet iemand die zowel geen man als vrouw is?

Een soort onzijdig persoon. Weet iemand hoe dat heet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
32.5K
paulus811
6 jaar geleden
Iemand die zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken heeft is een hermafrodiet.
tinus1969
6 jaar geleden
@paulus811; dat klopt niet. Hermafrodiet is strikt genomen man+vrouw tegelijk. Slakken zijn hermafrodiet; hermafrodiete zoogdieren bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" hermafrodiete zoogdieren bestaan niet."
Tinus: Je hebt mensen die beide geslachtsdelen bezitten, hoe noem je die mensen? Juist. Overigens wordt de term hermafrodiet tegenwoordig niet meer bij mensen gebruikt, maar heet het nu 'intersekse' Persoonlijk vind ik hermafrodiet een betere benaming.

Antwoorden (3)

Androgynie komt van het Grieks voor 'man' (ἀνήρ, aner) en 'vrouw' (γυνή, gyne). Androgynie kan men op drie verschillende manieren omschrijven:

Zich androgyn voelen. Een persoon die zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich juist mannelijk én vrouwelijk voelt of iemand die gevoelsmatig tussen beide seksen staat.
Androgyn zijn uit vrije wil. Een persoon die zich niet wenst te conformeren aan de tweedeling man-vrouw. Dit kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld een spirituele, wat tot ver in de oudheid teruggaat. Belangrijk hierbij is dat God namelijk als mannelijk en vrouwelijk gezien wordt en de complete mens kan dan ook alleen maar mannelijk en vrouwelijk zijn, androgyn dus. Androgynie kan hierdoor ook als een alternatieve levenswijze gezien worden.
Zich androgyn uiten. Een persoon die uiterlijke kenmerken vertoont van het andere geslacht, zonder daarbij volledig door het leven te gaan als iemand van het andere geslacht (zie hiervoor transgender). Dit kan geuit worden door middel van zijn/haar kleding, make-up en/of gedrag. Soms komt het voor dat iemand een androgyn uiterlijk heeft, alleen als reactie op het heersende modebeeld of als rebelse houding. Ook veel muzikanten bedienen zich, in meer of mindere mate, van een androgyn uiterlijk. Voorbeelden zijn Patti Smith, Bill Kaulitz van Tokio Hotel, David Bowie, David Sylvian van Japan, Brian Molko van Placebo, Antony Hegarty van Antony and the Johnsons, topmodel Agyness Deyn, Prince, Michael Jackson, Boy George van Culture Club en (in het extreme) de band Marilyn Manson.

Vaak hebben mensen kenmerken van al deze drie omschrijvingen.

Een voorkomende eigenschap is dat hun gezicht eigenschappen van beide geslachten vertoont of afwijkt naar het andere geslacht. Dit wordt meestal bedoeld met "er androgyn uitzien". Het kan echter ook betrekking hebben op het dragen van geslachtsneutrale kledij.

Ik denk dat je met jouw vraag voor de eerste uiting bedoelt dat zijn dus androgyne
Het plaatje hieronder is bijvoorbeeld een androgyne
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Androgynie lijkt meer te verwijzen naar iemand die zich ZOWEL man als vrouw voelt; terwijl de vraagsteller meer lijkt te zoeken naar een woord voor iemand die zich geen van beide voelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus:"Androgynie lijkt meer te verwijzen naar iemand die zich ZOWEL man als vrouw voelt" Er zijn meer opties, een androgyne iemand voelt zich vrouw én man, of juist geen van beiden, of er tussenin.
tinus1969
6 jaar geleden
@buurmannetje, waar maak je dat uit op?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een hermafrodiet is iemand die met bij de ken merken van bijde gesclagte is geboren. Dus niet iemand die zich geen man of vrouw voelt zo iemane noem je non binaire
Zo iemand heet een hermafrodiet.
Ik zie nu pas dat dit antwoord al bij de reacties staat, en er behoorlijk veel kritiek op was. Maar volgens mij is dit wel het juiste antwoord.
Toegevoegd op 11 maart 2018 14:58: tekst
6 jaar geleden
Non binair of agender