Ik blokkeer soms volledig, hoe kan dit en wat is de oorzaak ?

Als ik lang nadenk over mezelf en alle gebeurtenissen dan is er ineens 1 moment waarop ik ineens niet meer praat, ik voor me uit staar, niemand kan meer contact met me krijgen. Het wordt stilletjes aan minder en dan ben ik ineens terug 'normaal'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moeten je hersenen zich ' resetten' kan geen kwaad. je rust nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit noem je ook wel dissociëren.

Antwoorden (6)

Dat heeft iedereen wel eens. Dan ben je zoveel aan het denken aan 1 of meerdere dingen, dat je niet meer kan letten op wat er in je omgeving gebeurt. Dan reageer je ook niet op andere personen. Dat is gewoon dat je hersenen even alles willen verwerken.

Ik hoop dat je nu wat wijzer bent geworden over je vraag.
Groetjes. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al werd gezegd heeft iedereen er wel eens mee te maken. Ik meerdere keren per dag en als ik moe ben heb ik het nog vaker. Vaak is het zo dat je heel geconcentreerd met één ding bezig bent. Je zit in je eigen wereld. Je hersenen zijn dan zo druk dat ze even geen oog hebben voor de omgeving. Zo komen er minder prikkels binnen, zodat je je op de belangrijke gedachten kan richten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof je in een spontane toestand van trance geraakt, en er ook weer spontaan uit. Zie voor meer info bijvoorbeeld de link.

Spontane trance is een veel voorkomend verschijnsel, dat je zo diep in trance kunt komen en ook bent dat niemand meer contact met je kan krijgen komt minder voor. Meestal "zijn we er weer helemaal" als iemand iets zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed dat je "normaal" tussen aanhalingstekens zet. Want ook als je zg. blokkeert ben je perfect normaal natuurlijk. Zoals je hebt kunnen lezen hebben vele mensen hetzelfde dan jij.Bij mij gebeurt het soms zelfs dat ik de dingen luidop (!) herhaal als ik in dat soort trance zit. Supergek, ik zit dan precies tegen mezelf te praten en heb het niet door.
Het is niet echt een "blokkeren", het is meer een opgeslorpt worden door je gedachten over jezelf en gebeurtenissen. Je bent dan niet meer in het hier en nu, je zit als het ware in een andere wereld. Men zegt soms ook "je bent aan het dromen" als je in die toestand zit.
Het enige gevaar hier is : er gebeuren soms ongevallen, doordat mensen dingen aan het overdenken zijn en niet meer opnemen wat er rondom hen gebeurt of bepaalde risico's niet meer incalculeren.
liveisgreat
12 jaar geleden
het kan ook een milde vorm van epylepsie zijn, maar til aan dit antwoord niet te zwaar.

Absence

Het woord absence betekent afwezigheid. Een absence is een zeer licht verlopende aanval met meestal alleen een bewustzijnsstoornis. Deze aanvallen worden het meest gezien in de kinderleeftijd. De bewusteloosheid begint en eindigt plotseling, vaak zonder dat anderen er iets van merken. Tijdens de aanval staart de betrokkene voor zich uit en reageert niet op de omgeving. De ogen draaien even weg of knipperen. Soms treden kleine schokjes in de handen op, het hoofd kan voorover zakken of juist achterover buigen. Voor een buitenstaander lijkt het soms alsof ze aan het dagdromen zijn. Na de aanval gaan mensen meestal gewoon door met waar ze mee bezig waren. Bekijk in het filmpje hieronder een voorbeeld van een absence.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar nogmaals, til hier niet te zwaar aan. Ik denk dat wat jij beschrijft heel menselijk is. Dat ieder mens dat soort momenten wel eens heeft. Ook ik dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft iedereen wel eens, niks om je echt zorgen over te maken, als het Eens in de zoveel tijd is, als je het heel vaak hebt,, misschien somber of depressief, als je merkt dat je het je dagelijkse leven beinvloedt, hulp gaan zoeken.