Wat als je het niet eens bent met diagnose psycholoog?

Ik ben in naar de psycholoog gegaan voor hulp omdat ik angsten heb in het sociaal zijn. De psycholoog had mij toen door gestuurd naar een centrum voor een intake waar ik 4 uur lang testen moest maken en gesprekken heb gehouden op de afd. persoonlijkheidsstoornissen. Ze vroegen o.a. ook dingen over mijn eetpatroon. In het verleden heb ik een lange tijd opzettelijk overgegeven, nu is dit niet meer zo en heb ik dat ook duidelijk gemaakt dat ik me op dit gebied goed voel en alleen heel soms nog eetbuien heb. Ik moet wel nog overgeven maar niet opzettelijk, dit komt door mijn chronischeziekte maar al maanden niet opzettelijk.
Na de intake kreeg ik aan het einde van de 4 uur gelijk 2 diagnoses. Ze zeiden dat ik sociale fobie heb en dat ik boulimia heb. Ze zeiden wel dat De boulimia op het randje zit van de diagnose, maar ze wilden alleen met de boulimia een behandeling starten ik moest direct in een praat groep.
Op dat moment liet ik het allemaal bezinken maar toen ik thuis kwam dacht ik gelijk, nee dit ben ik niet. Ik heb helemaal geen boulimia. Ja ik heb het misschien gehad maar heb het ook op internet opgezocht en als ik verhalen lees dan zie ik mezelf er totaal niet in. Ik heb opgebeld en gezegd dat ik die behandeling niet wil. Later belden ze weer op dat ze het nog een keer besproken hadden en dat ze zich zorgen over mijn keuze maken en die zorgen naar de huisarts sturen.
Ik maak mij nu zorgen dat deze “diagnose” mij later gaat achtervolgen terwijl ik mij hier niet in voel.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
3.6K

Antwoorden (1)

Bij elke medische diagnose heb je recht op een second opinion. In de meeste gevallen wordt dat ook vergoed door je ziektekostenverzekering. Als je dus twijfelt aan de diagnose, kun je een andere psycholoog raadplegen om een diagnose te stellen. Neem dit wel vooraf op met je verzekering zodat je zeker weet dat het gedekt is.