Is het waar dat als iemand een onbehandeld psychisch trauma heeft van zeg 10 jaar, dat het hem dan ook dezelfde tijd kost om er weer vanaf te komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ligt natuurlijk helemaal aan het soort trauma en aan de gevolgen die het trauma heeft op je gedrag en op je dagelijks leven.

Het beste antwoord

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Het kan korter of langer duren.

Nu is er natuurlijk wel een verband tussen de tijd dat je ergens mee rondloopt, en de tijd die het zal kosten om er vanaf te komen. Dat komt doordat niet alleen het trauma zelf, maar ook allerlei daaraan verbonden gedrag veel langer is ingesleten. Het behandelen van een trauma bestaat niet alleen uit het behandelen van het trauma zelf, maar ook uit het behandelen van gedrag; gedrag dat niet alleen een gevolg is van het trauma, maar vaak ook helpt het trauma in stand te houden.

Denk aan iets eenvoudigs als pleinvrees. Als je daar veel last van hebt, kom je niet graag meer buiten. Naar buiten gaan is iets negatiefs geworden. Maar door dat automatisme hinder je je eigen behandeling.

Voor veel trauma's geldt iets vergelijkbaars. Mede daardoor zijn langdurig aanwezige trauma's wat lastiger te behandelen dan "verse" trauma's.

Maar dat betekent niet dat het behandelen even lang duurt als de tijd dat het trauma aanwezig is.

Een voorbeeld, met verzonnen getallen, maar het gaat er slechts om een idee te geven:

Stel dat je een "vers" trauma hebt, een maand oud. En dat je het nu laat behandelen. De behandeling kost dan bijvoorbeeld anderhalf jaar.

Stel dat je een jaar wacht met behandelen. Het trauma is dan een jaar oud. Als je op dat moment besluit het te laten behandelen, zal de behandeling nog steeds ongeveer anderhalf jaar duren. Misschien net één of twee maandjes langer, maar niet veel meer dan dat.

Stel dat je tien jaar wacht met behandelen. Nu zal de behandeling wel duidelijk langer duren. Bijvoorbeeld 2,5 jaar.

Dus:
1 maand oud  -->  18 maanden behandeling
12 maanden oud  -->  19 of 20 maanden behandeling
120 maanden oud  -->  30 maanden behandeling

Nogmaals, de getallen zijn verzonnen, maar ze geven wel een idee. Hoe langer je wacht, hoe meer tijd de behandeling zal vergen. Maar dat gaat zeker niet 1-op-1 mee. Ben je er snel bij,dan duurt de behandeling langer dan de tijd dat je met het trauma rondliep. Wacht je lang, dan duurt de behandeling korter dan de tijd dat je met het trauma rondliep.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg! Mag ik vragen of je een 'ervaringsdeskundige'' bent of een therapeut of gewoon een allesweter?
Thecis
7 jaar geleden
@Cryofiel
Mooi antwoord, + @Lopelaar
Ik durf niet te zeggen in welke categorie Cryofiel valt. Dat zal Cryo zelf moeten beantwoorden. Ikzelf zou met eenzelfde antwoord zijn gekomen (anders verwoord, deze verwoording was ik zelf niet op gekomen). Ikzelf zou onder de "allesweters" vallen wat betreft zo'n soort onderwerp. Er zijn hier mensen van alle categorieen. Mensen die in de sector werken, maar ook geïnteresseerden en daarbij ook logisch kunnen redeneren. Ik denk dat van deze slag hier veel mensen rond lopen.