Kan je depresie al je hele leven lang hebbe?

Ik heb van mij dokter te horen gekregen dat ik depresie heb. Mijn moeder had het ook. Maar voor mij is het niet duilijk hoelang ik dit al heb want ik heb al deprieve gevoelens sins dat ik kan herineren. Dus ja... kan je er mee geboren zijn als een soort ziekte ofzo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onderaan het artikel staat dat depressie is aangetoond bij 6 maanden oud.
https://www.nrc.nl/nieuws/2007/11/06/kan-een-baby-depressief-zijn-11423427-a219562 Dus ja, je kan voor zover je weet je hele leven depressief zijn, aangezien de eerste herinneringen meestal pas rond het 3e levensjaar beginnen.

Het beste antwoord

Ja, helaas kun je je hele leven lang al last van depressies hebben.
Dit is een chronische depressie die vermoedelijk veroorzaakt wordt door een scheikundig tekort aan neurotransmitters in de hersenen, dit heeft aangeboren oorzaak.
Deze depressie schijnt vaker voor te komen in bepaalde families dan in andere, hetgeen zou kunnen wijzen op de invloed van de erfelijkheid.

Dit type van depressie treedt meestal op zonder uitlokkende factoren, d.w.z. zonder externe elementen of gebeurtenissen die het optreden van de depressie kunnen verklaren. En zelfs wanneer de depressieve persoon verwijst naar externe gebeurtenissen, blijken die doorgaans miniem te zijn in vergelijking met de ernst van de depressie. De zieke vindt eigenlijk geen sluitende externe verklaring voor de depressie die hij doormaakt.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helder en duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (1)

Je kan er gevoeliger voor zijn dan iemand anders dat is mogelijk, ja. Maar het is geen chronisch iets het kan zomaar weg gaan vaak ligt de oorzaak in je omgeving maar soms weet je ook niet wat voor reden het zou kunnen hebben.
Probeer eens iets nieuws, zoek iets wat je leuk vind een hobby, een club of een jeugdcentrum
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een depressie gaat niet zomaar over met een nieuwe hobby hoor.