Wat gebeurt er als je argressief word tijdens de therapie van een psycholoog?

Ik heb het zelf niet gedaan ofzo, maar vroeg mij af wat er verder zou gebeuren als je tijdens een gesprek met een psycholoog boos zou worden. En dan bedoel ik ook gedeelte boos op de psycholoog. Dat je zo boos word je iets naar die gene toe gooit of gaat slaan. Mag je dan nooit meer komen of had die psycholoog je met de deskundisheid die hij heeft rustig moeten krijgen en het moeten voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.9K

Antwoorden (5)

Het is wel de bedoeling dat een psycholoog leert omgaan met agressie en het zo mogelijk leert te voorkomen
fremar
13 jaar geleden
Gesprekken met een psycholoog zijn doorgaans om dingen op een rijtje te krijgen, om jezelf te leren kennen en te leren omgaan met moeilijke dingen. Dat betekent dat echt zieke mensen niet zo snel bij de psycholoog zullen zitten, die zullen bij de psychiater terechtkomen. De cliënten van de psycholoog zijn meer uit balans dan ziek.
Maar er kunnen wel degelijk heftige dingen aan de orde komen die emoties als boosheid kunnen oproepen. Het is aan de psycholoog om dat in goede banen te leiden. In de weg van de geleidelijkheid.
Dus niet: u hebt ongelofelijk stomme dingen gedaan, maar de cliënt zelf tot het inzicht laten komen: ben ik altijd wel zo goed bezig geweest?
Evengoed zal agressie wel eens voorkomen, maar ik denk niet vaak tegen de behandelaar gericht. Die is namelijk geen partij, maar begeleider naar betere inzichten.
Als je echt de psycholoog een enorme dreun zou geven, zou het over en uit zijn. Dat is geen basis om verder te gaan. Ik denk dat er zelfs vervolging uit zou voortkomen. Je slaat je tandarts ook niet tegen de grond omdat hij je pijn doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een goede psycholoog is (helaas zijn er ook nutteloze prutsers) zal hij/zij deze directe ' emotie' (want dat is boosheid) constructief gebruiken in het behandelproces.
Overigens is het gebruikelijk om tijdens behandelsessies emoties op te roepen, omdat dit noodzakelijk is om verder te komen.
Dat boosheid zich richt op de behandelaar, hoort daarbij, want hij/zij is op dat moment het substituut voor hetgeen of degene wat/wie de emotie oproept. Een professional weet dit en voelt zich niet aangesproken.
Het wordt anders als de behandelaar prutswerk levert. In dat geval kan het anders uitpakken. Zo'n hulpverlener voelt zich dan op de je-weet-wel of zoiets getrapt en wentelt dit doorgaans (vaak nogal doorzichtig..) af op de cliënt(e).
Van hem/haar mag professionele aanpak verwacht worden. Iemand komt nooit voor niets naar een psycholoog. Die is verantwoordelijk voor het proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij op het werk word de agressieveling uit de situatie gehaald, gaat dan bijvoorbeeld even naar de time-out ruimte om even tot rust te komen of uit te razen.
Daarna wordt er - als dit mogelijk is natuurlijk - over gesproken en evt. afspraken gemaakt.

Er wordt later gebruik gemaakt van het stoplichtmodel en GGGG schema's - die worden weer geïntegreerd in het verdere behandelschema.

Mocht dit vaker of opzettelijk gebeuren dan kan er bijv. een gele kaart worden uitgedeeld of andere consequenties op gezet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is bekend wanneer er al heel veel boosheid in het lichaam was waar nooit uiting aan is gegeven. Als iemand dit prikkelt, kan het eruit komen als een ontploffing en degene die tegenover je zit is de pineut als die zich aangesproken voelt. De kunst is om kwaadheid vaak eerder te uiten en dit te leren.