Waarom voel ik me zo laveloos/energie loos?

Ik ben Lars, 17 jaar. Ik heb geen idee hoe het de laatste tijd komt, maar ik voel me ongelooflijk laveloos de laatste tijd. Ik kan nergens meer de lol ervan inzien. Ik heb nergens meer motivatie voor en maak me druk om de kleinste problemen... Ik voel me leeg. Fysiek voel ik me energie loos en mentaal overspannen.

Mijn gewicht is ook sterk aan het afnemen. Mijn BMI is nu 17.1... Ook begin ik steeds meer te roken, een maand geleden nog twee sigaretten per dag, nu 4 - 5.

Wat is de reden hiervan? Ik wil gewoon van dit gevoel af komen! Help!!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Castle
6 jaar geleden
Ben je anders gaan eten? Misschien eens naar de dokter om je eens na te laten kijken. Een klein verschil in bloedsuikerwaarde bijvoorbeeld kan al een impact hebben.
Ritsuka
6 jaar geleden
Plotseling afvallen en geen energie hebben, lijkt mij iets voor de huisarts
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies, Ritsuka!

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je depressief bent.
Het kan ook zijn dat je door een lichamelijke oorzaak zo moe bent dat je daar depressief van bent geworden.

Depressieviteit komt veel voor op je leeftijd.
Als je in de puberteit zit, gaan er veel emoties door je heen en weet je deze niet altijd te plaatsen. Zo kan het zijn dat je periodes hebt, waarin je triest bent of het moeilijk hebt met bepaalde dingen.
Wanneer wordt er nu echt gesproken over een depressie. We spreken over een depressie als deze sombere gevoelens je leven overheersen en je geen andere emoties ervaart voor minstens twee weken.
Dit wil zeggen dat je dus zo goed als geen vreugde ervaart tijdens depressieve periodes. Je kan je wel eens sip voelen, maar als er dan iets leuk gebeurt, kan je weer lachen. Bij depressie is dit niet zo. Je voelt je voortdurend somber en dit gevoel overheerst ook je leven.

Ga naar je huisarts. Deze kan je bekijken of er een lichamelijke oorzaak is van je vermoeidheid. Of deze kan je verwijzen naar passende hulpverlening.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+ Het zou trouwens eventueel een winterdepressie kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (1)

Je hebt last van ondergewicht met een bmi van 17,1.
17jarige met bmi tussen 15,61- 18,04 is last van ondergewicht.
----------------------------------------------------------------------------

Door je ondergewicht heb je niet genoeg kracht en ben je sneller moe. Ook wordt je humeur hierdoor beïnvloed, want geen energie terwijl wel iets wilt doen, is vervelend natuurlijk.

Beter eten zal je in ieder geval aan een sterker lichaam helpen als je daarnaast ook gaat bewegen. Sporten een paar keer week en trappen lopen en fietsen, zijn het antwoord op jouw fysieke probleem.
Beter eten betekent geregeld, genoeg en gezond eten, dus niet alleen lekker. Op vaste tijden een maaltijd en tussendoor gezonde snacks. Eet veel groente, wordt je krachtiger van en fruit is ook belangrijk.

Advies: ga naar de huisarts en laat je nakijken. Onderzoeken of er iets anders mankeert behalve een te licht dus ondergewicht. Bloedonderzoek wellicht, dat zal de huisarts beoordelen.

Doe je best, Lars!

N.B. Zodra je wat beter in je vel zit, zal je humeur ook beteren, tenzij er iets anders aan de hand is. Eerst naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+ Goed advies om langs de huisarts te gaan. Die kan wellicht ook een bloedondrzoek doen om te kijken of je tekorten hebt. De tekorten kun je dan aanvullen. Ga niet lukraak supplementen slikken. Ook niet als je op internet een overtuigend klinkende tip krijgt. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan op termijn uitermate schadelijk zijn.