ik denk dat ik een stoornis heb, waar kan ik hiermee terecht als ik een diagnose wil?

ik denk dat ik mogelijk een of meerdere psychische stoornissen heb, en ik zit erover te denken om een diagnose te laten stellen. moet ik me hiervoor bij de ggz melden ofzo? en hoe kan ik het beste contact met ze opnemen? en als de diagnose eenmaal is gesteld, wie heeft hier dan inzage in (denk aan huisarts, ziekenhuis, school, werkgever, gemeente etc) en heb ik de macht zelf te bepalen wie dit kan inzien? alvast bedankt!

6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je huisarts kan je doorverwijzen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Begin van een 'traject' is altijd de huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De titel psycholoog is onbeschermd, iedereen mag zich zo noemen. Je kunt zelf een eerstelijns psycholoog zoeken en deze benaderen voor een afspraak.
Veel eerstelijns psychologen zijn als zelfstandige werkzaam in hun eigen praktijk. Let goed op de kwalificatie van de eerstelijns psycholoog als je deze zelf benadert. Deze dient minstens ingeschreven te zijn bij het NIP.
Een doorverwijzing van de huisarts is meestal nodig om de kosten vergoed te krijgen. Ook een psychiater kan men consulteren zonder verwijzing van de huisarts. Dan moet men altijd zelf betalen. Tarieven zonder verwijzing ongeveer vanaf € 150,-- per zestig minuten (excl. BTW).
Een Psychiaters moet ingeschreven zijn in het BIG-register voor artsen én in het BIG-register voor psychotherapeuten.
https://www.nvvp.net/zoek-een-psychiater
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
misschien is er een site waar je informatie kunt vragen.
bijv. www.thuisarts.nl
dat voelt misschien wat veiliger.
of anders misschien een mail sturen naar een vertrouwensarts.

Antwoorden (2)

Begin gewoon eens met de huisarts
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mee eens
Parra187
6 jaar geleden
ik wil dit liever niet met de huisarts bespreken, omdat ik die niet helemaal vertrouw en dat te ongemakkelijk vind, ik denk echt niet dat ik dit zou durven. kan ik anders ook rechtstreeks contact opnemen met een psycholoog/psychiater om een diagnose te stellen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ via de huisarts is de aangewezen weg.
De eventuele diagnose angststoornis wordt gesteld naar aanleiding van gesprekken en aanvullend onderzoek. Nooit bij een eerste zitting,dat kan pas na een traject van zittingen en zelfs dan niet eens altijd.
Een traject bestaat meestal uit een intakegesprek en minstens vijf vervolggesprekken.
De uurtarieven van de eerstelijns psycholoog en de psychiater zijn niet misselijk en worden zonder verwijzing via de huisarts zeer zelden vergoed.
Een intakegesprek van 90 minuten kost ruim
€ 200,-- (incl. 21% BTW).
Een vervolggesprek van 45 minuten (soms 90 minuten) kost ruim € 100,-- tot € 200,-- (incl. 21% BTW). Hoe weet je dat je de psycholoog of psychiater die je kiest wel te vertrouwen is?
Beste,

Uit ervaring weet ik dat je het beste starten kan bij je huisarts.

Wat betreft privacy: iedereen is verplicht niet meer te delen dan waar jij toestemming geeft. Soms worden er fouten gemaakt en alert zijn is dus soms belangrijk om ongewenst doorgeven te voorkomen. Maar JIJ en jij alleen geeft accoord of niet.
In mijn opleiding /werk/ familie heeft het zeker geholpen om soms duidelijkheid te geven in een situatie waarin jij je misschien niet zo flex kan opstellen als een ander omdat je iets anders in elkaar zit.
Daarbij als je weet wat het is kan je ook beter je talenten zien. (VET!)

Rustig aan, even je energie bij elkaar rapen, zorg dat je een fijn iemand als metgezel hebt om te praten als je hier hulp in zoekt. Want soms doet het best een beetje pijn emotioneel.

Ik vind het soms dubbel om te merken dat hoe je het ook wend of keert je ergens beperkt in bent volgens je misschien aankomende diagnose, dat betekent dus rust en acceptatie maar ook om jezelf niet meer te zien als een mens die gewoon ergens moeite mee heeft. Iedereen kan niet alles perfect doen. Ik bedoel maar, denk gewoon rustig na of deze stap je vertrouwen en rust brengt.
Ik vond en vind dat best een
dingetje.

Pb mag altijd overigens.
Je bericht klinkt een beetje alsof u/je een beetje houvast zoekt en dan is de huisarts echt een uitstekende plek om rustig te beginnen.

Ps: de vraag beantwoord ik niet objectief, maar ik denk dat je het meeste hebt aan een ervaring antwoord.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je huisarts verwerkt je vraag, dan word je doorverwezen naar wie nodig, Let op! Ook hier mag je zelf kijken naar je fijnst aanvoelende optie en qua documentatie komt het evt in je psychologie profiel die privé bij je behandelaar blijft en evt in de aantekeningen medisch dossier die je huisarts bijhoud en verplicht is te verwijderen bij doorgave dossier bij jouw toestemming. Studie en werk kan je zelf kiezen of je er open in bent of niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Parra187
6 jaar geleden
ik wil dit liever niet met de huisarts bespreken, omdat ik die niet helemaal vertrouw en dat te ongemakkelijk vind, ik denk echt niet dat ik dit zou durven. kan ik anders ook rechtstreeks contact opnemen met een psycholoog/psychiater om een diagnose te stellen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoeft niet via de huisarts, eerstelijns psycholoog en een psychiater kan men consulteren zonder verwijzing door de huisarts. Je moet zelf nakijken of zij geregistreerd zijn en de vrij hoge kosten worden niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat Joan meld is correct. let even op met je verzekering, mijne dekt niet alles als je niet eerst je huisarts consulteert en dan via een verwijzing de andere lijnshulp inschakelt. beroerd om er later achter te komen. ik had toendertijd ook een huisarts die ik niet vertrouwde. gelukkig nu beter gevonden maar soms is dat lastig, en niet aan de orde als je met grotere vragen kampt. Ik heb toen niet meer losgelaten dan ik kom er niet uit en wil een psycholoog spreken. het waarom heb ik geweigerd te bespreken, zo kwam ik er ook. scheelde later een bak met de verzekering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook belangrijk:
een huisarts is een vertrouwenspersoon, als je geen vertrouwen hebt in je huisarts, is het aan te raden een andere huisarts te zoeken. Niet altijd een makkelijke weg maar wel noodzakelijk