Wat wil het zeggen als iemand 'een gebrek aan identiteit heeft?'

Gelezen in een verslag over een misdadiger: Bij de verdachte is sprake van een gebrek aan structuur, geweten en identiteit. Kenmerkend voor een leegte.'
Wat is de betekenis van het woord 'identiteit' in deze context?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Amadea
6 jaar geleden
Ik vermoed dat dit betekent dat de persoon zich door een ander heel snel laat beïnvloeden omdat hij of zij geen eigen inzicht heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea Bedankt voor uw reactie. Dat wat u zegt, dat was iets waar ik ook al aan dacht! Maar omdat het hier om een persoon gaat, die volgens mij altijd alleen handelde, vermoed ik niet dat dat hier bedoeld wordt.

Het beste antwoord

Bij nazoeken op Internet bleek “identiteit” een lastig te omschrijven begrip te zijn. Volgens Wikipedia: identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en persoonsgelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft wordt zelfbeeld of zelfconcept genoemd.

Er zijn verschillende soorten identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.
Ik ga bij jouw vraag uit van de persoonlijke (psychologische) identiteit.
Gesteld wordt, dat de persoonlijke identiteit bestaat uit drie elkaar beïnvloedende delen: de cognitieve component (toepassing van zelfwaarneming), de affectieve component (hiermee wordt waargenomen en gevoeld en zelfevaluatie mogelijk wordt) en de conatieve component (hiermee komt het handelen tot stand).
Samen vormen ze het 'zelf', oftewel het zelfbeeld.

Een aantal problemen / symptomen bij een gebrek aan identiteit:
*moeilijk / geen balans vinden tussen eigenheid, autonomie en individualiteit aan de ene kant, en verbonden zijn met anderen aan de andere kant.
*problemen bij het maken van keuzes: niet tot keuzes kunnen komen of negatieve keuzes maken (keuzes waarbij men zich afzet tegen zaken waar in de omgeving juist voor gewaarschuwd is), waarmee men zichzelf op korte of lange termijn schade berokkent.
*problemen met intimiteit / seksuele geaardheid / vriendschappen
*vervaging van het tijdsperspectief
*gebrek aan concentratie en inzet
*hoe iemand zichzelf ziet en hoe iemand zichzelf graag zou willen zien
*hoe iemand zichzelf ziet en hoe iemand denkt dat anderen hem zien
*problemen met het zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen.
*onveilig / onzeker voelen
*geen doelen in het leven hebben
*zichzelf regelmatig als een vreemde ervaren en/of de wereld om zich heen als vreemd ervaren
En dit is “slechts” een deel van de problemen die iemand met identiteitsgebrek kan ervaren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, bedankt. Ik vind het wel een wat moeilijk begrip, maar ik denk dat ik het nou voldoende snap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jij ook bedankt!
Het woord "identiteit" blijkt een lastig te omschrijven begrip te zijn :-)