Hoe kan het dat nadat ik op gesprek ben geweest bij een psygoloog mij niets meer kan herinneren ?

Elke keer als ik bij mijn psygoloog ben geweest ben ik helemaal verward, en kan ik niets meer terug halen van wat wij besproken hebben. Heel frustrerend.. ik vraag mij af of dit wel normaal is? Heb dit nog nooit eerder gehad. Ik probeerde een half uur nadat ik er geweest ben het op papier te schrijven. Maar het leek een zwart gat. Voor de rest onthou ik wel alles uit mijn dagelijks leven

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is niet zo gek als het lijkt. Blijkbaar is wat je met de psycholoog bespreekt erg heftig voor je en je geheugen beschermt je op deze manier.
Om goed profijt te hebben van de sessies bij de psycholoog zou je het misschien moeten opnemen (met je smartphone kan dat) en later opnieuw beluisteren. Maar vraag eerst aan de psycholoog of dat een goed idee is! Misschien heb je die bescherming wel nodig omdat het anders te veel voor je is.
Het is een goed teken dat je buiten de sessies om wel gewoon onthoudt wat er gebeurt.
Erna55
6 jaar geleden
Bespreek dit met je psycholoog.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Maak notities tijdens het gesprek.
Werk dat thuis uit en voeg actiepunten toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank jullie wel voor de tips
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Opnemen en eventueel aan iemand anders laten luisteren voordat je zelf gaat luisteren. Ik vertrouw geen enkele psycholoog of psychiater. En ik zou willen weten wat daar gebeurd. Die zelfbescherming van het geheugen geloof ik niet in.

Antwoorden (2)

Geheugenklachten kunnen het gevolg zijn van psychische problemen. Een depressie of sombere stemming gaat vaak gepaard met een (tijdelijk) verminderd geheugen. Er is dan geen sprake van werkelijke geheugenvermindering, maar door de sombere stemming kan het denken wat vertraagd zijn. Ook hebben sombere of depressieve mensen minder aandacht en interesse voor de omgeving en gaat er veel langs hen heen. Het kan dan lijken of zij veel vergeten, terwijl in werkelijkheid de informatie niet is binnengekomen en dus ook niet opgeslagen had kunnen worden. Op dezelfde manier kunnen spanningen leiden tot geheugenproblemen; de aandacht en interesse voor de omgeving kunnen ook dan verminderd zijn, waardoor informatie niet wordt opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Naar mijn idee 2 onterechte minnen. En nog zonder argumentatie ook !!! Plus van mij ter compensatie !
Ben je bekend met de window of tolerance?
Als je hier goed in zit kan je je een gesprek vaan goed terug herinneren.
Als je erboven of eronder zit wil dat vaak niet, dan heb je onder zo'n hoge spanning een gesprek gevoerd dat je de emoties niet kan verwerken en dat voor (deels) geheugenverlies zorgt. Het is wel ergens in je hoofd opgeslagen maar je kan er dan niet bij.
In de link een uitleg over de window of tolerance, iets naar onder scrollen.
Als je in het midden zit kan je het meest uit je therapie halen, maar is ook voor de dagelijkse dingen in je leven
Ik weet niet voor wat voor klachten je onder behandeling bent, kan ook een vorm van dissociatie zijn, waarbij je vaak te maken hebt met hypoaurasel of hyperaurosel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Duidelijke antwoord. Dit zou het geval kunnen zijn. Plus. Om trauma's te kunnen verwerken, moet je je wat de arousal betreft in de optimale Arousal Zone bevinden. Vandaar dat - indien dat niet zo is - eerst onder begeleiding van een therapeut het nodige stabilisatiewerk moet gedaan worden.
In dit geval lijkt het therapiegesprek nog zoveel spanning en angst op te roepen, dat je in de hyperarousal zone (alarmfase) schiet. De cognitieve gebieden sluiten zich, je luistert niet echt meer, je onthoudt niets meer, het limbisch systeem neemt het over en je komt in een toestand van overleven en (zo gauw mogelijk) vluchten. http://www.mandala.be/traumaverwerking/trauma_arousal.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel, en goede toevoeging
Want als dit idd de oorzaak is, kan je daar heel goed mee aan de slag. Zodat je het maximale uit de therapie kan halen