wat houd een Heel Hoogbewust zijn in?

Gaarne uitleg over wat een heel Hoog bewust zijn inhoud

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.4K
erotisi
7 jaar geleden
"Bewustzijn is een reflectie op indrukken vanuit de buitenwereld, bijvoorbeeld van mensen, voorwerpen of licht, en vanuit de binnenwereld, bijvoorbeeld van emoties, gedachten of behoeften. Het bewustzijn is weten of ervaren wat er zowel zintuiglijk als cognitief in jezelf omgaat, met eventueel de mogelijkheid om daarover op een bepaalde manier te kunnen communiceren. Verder wordt het bewustzijn (of de essentiële eigenschappen daarvan) gedefinieerd als: waarneming, waakzaamheid, ervaring, geestesgesteldheid, arousal, gevoel, subject, subjectiviteit, alertheid, intentionaliteit, beseffen, geheugen, geweten, weten en begrijpen." Nou en dan gewoon heel hoog ;-)
erotisi
7 jaar geleden
ter verduidelijking. Een hond bijv. kan heel goed ruiken veel beter dan een mens. Dat is dus een 'heel hoog' zintuig. Maar bij bewustzijn gaat het over de reflectie daarop. Een hond kan al achter enkele geurmoleculen op honderden meters afstand aan gaan hollen. Een mens kan dat niet daar moet als het ware een hele prak voor zijn neus liggen smeulen voordat hij het ruikt. Een verschil kan dan zijn dat een mens over die kleine waarneming veel meer kan zeggen of zich over afvragen. Bijv. waarom ruik ik dat nú en híer en waar ruikt het naar bijv. zuur of bitter etc en waardoor zou dat komen etc etc. Hoewel dus een hond veel meer ruikt is de mens zich veel meer bewust over het kleine beetje wat hij ruikt. En dat zo voor alle waarnemingen incluis de innerlijke. Daarnaast heb je ook nog zelfbewustzijn, dat jij degene bent die die ervaringen hebt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hele goede antwoorden, herken mij er helemaal. .
Dank !!!

Antwoorden (1)

Iedere hoogbegaafde heeft een heel hoog bewustzijn.

Een heel hoog bewustzijn houdt in:
Je vindt voor problemen vaak snel verschillende oplossingen.
Je was een buitenbeentje op school.
Je hebt op school als onopvallende middenmoter meegedraaid.
Je bent zeer loyaal.
Je kunt het ene moment de hele wereld aan en ziet het het volgende moment niet meer zitten.
Je bent een tobber want je ziet goed wat er allemaal mis kan gaan.
Je hebt een voorkeur voor vrienden of vriendinnen die ouder zijn dan jijzelf.
Je moet je mening of denkbeelden vaak verdedigen of ze worden genegeerd.
Je twijfelt wel eens aan je eigen denkbeelden omdat je de enige bent die zo lijkt te denken.
Je krijgt geregeld te horen dat je niet zo ingewikkeld moet doen of zo serieus.
Je zou de wereld graag willen verbeteren en zit al vol ideeën over hoe dat zou moeten.
Je voelt dat je meer zou kunnen presteren dan je tot nu toe hebt gedaan.
Je hebt moeite met het vinden van innerlijke rust.
Je bent erg trouw en betrouwbaar in vriendschappen.
Je bent bang om een intelligentietest te doen, want wat als je zakt en hoogbegaafdheid ‘het’ dus ook niet blijkt te zijn.
Je weet soms dingen waarvan je niet weet hoe je er aan komt.
Je hebt buitengewone ervaringen die je niet altijd kunt plaatsen of verklaren.

Toegevoegd na 55 minuten:
Je zou kunnen zeggen dat een hoog bewustzijn een bijzonder goed waarnemen, voelen en begrijpen van je omgeving is.
SimonV
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Dit zijn de gevolgen van (of gedragskenmerken van iemand met) een hoog bewustzijn. Het geeft geen uitleg over wat hoog bewustzijn IS.
SimonV
7 jaar geleden
De vraag is wat het inhoudt, niet wat het is.
Misschien een taalkwestie, maar voor mij wel iets anders. http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=inhouden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ voor de toevoeging.
Bewustzijn is alles wat je ervaart. Je ergens van bewust zijn. De term hoogbewust wordt ook wel gebruikt voor de combinatie van hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid.
aldus Maaike Kruijsen (van wie ik tot nu toe nog nooit van heb gehoord)
http://www.sofia-anima.nl/hoogbewust/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.leokrans.nl/psychologie/bewustzijn.htm
Tekst sluit wel aan bij het antwoord van Simon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoanDArc..De beide defenities kloppen....goed antwoordt Dank...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan mag Simon deze definities bij zijn antwoord zetten (als hij het er ook mee eens is).
SimonV
7 jaar geleden
De definitie van Maaike is mij wat te persoonlijk. Zo zegt Esther-Marieke Dekens dat een hoog bewustzijn eigenlijk hetzelfde is als hoogbegaafdheid. En Tamara dat hooggevoeligheid is een direct gevolg van is van hoog bewustzijn. Iedereen heeft zo z'n eigen definitie, het is nog geen wetenschappelijk onderbouwde term. http://dewijsheidvanhethart.nl/home-3/hsp-hoog-bewust/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoogbegaafd betekent nog helemaal niet dat je ook hooggevoelig / hoogbewust bent. Mijn kleinzoon is hoogbegaafd en mijn eigen zoon is hooggevoelig/ hoog bewust .
Hooggevoelig is bv. als je bij iemand in de huiskamer stapt voel jij binnen 2 tellen hoe de sfeer is , zonder dat 1 persoon nog wat gezegd heeft , je ruikt veel meer dan de doorsnee mens , je hoort geluid veel indringerder dan een ander , een hooggevoelige hoeft men nooit zware straffen te geven , men straft een hooggevoelige al als men het gezicht laat zien of de houding van de persoon die de straf wil geven , alleen houding en gezichtsuitdrukking is al meer dan voldoende bij een hooggevoelig/ bewustzijnde persoon .
Ik ga er al ruim 32 jaar mee om (mijn zoon is ook nog gehandicapt en woont thuis) en daarom weet ik ook heel goed wat in hen leeft . Zij worden vaak niet gehoord als zij proberen aan te geven hoe zij iets beleven of voelen , zij beleven dingen veel intenser als wij en we nemen algemeen aan dat zoals de meute zich presenteert dat dat normaal is en het andere bestaat niet , maar het bestaat en walsen over hun gevoelens heen , dat weet ik maar al te goed , ik heb heel wat moeten knokken op het DAC (dagactiviteiten centrum voor onze zoon , men begreep hem totaal niet dat hij dingen opmerkten die de leiding helemaal niet zag of merkten , men dacht dat hij ¨spoken¨ zag , maar na meer kennis en kunde van hooggevoeligheid , wat houd dat in , is men bijgedraaid.
Het is geen afwijking , maar noem het een extra zintuig