Zijn benzodiazepinen ook effectief tegen verdriet?

Ik weet dat ze bedoeld zijn voor angst. Maar ze dempen emoties, en mijn opa is vorige week overleden. Ik wil het verdriet niet voelen. Kan een benzodiazepin bijvoorbeeld oxazepam of lorazepam hierbij helpen?

7 jaar geleden
in: Psyche
15.5K

Het beste antwoord

Ach Eric, het verliezen van je opa is heel verdrietig, gecondoleerd.
Ja zowel oxazepam als lorazepam kunnen hierbij helpen. Het kan helpen je verdriet wat te dempen tijdelijk, onderdrukken zelfs.

(Let wel: Vanwege het risico van onthoudingsverschijnselen dient de behandeling na maximaal vier weken te worden beëindigd.
Niet iedereen houdt zicht hieraan, ligt ook aan je huisarts, maar die richtlijnen zijn er niet voor niets - verslavingsrisico - gevoel van niet meer zonder kunnen)

"Angststoornissen (FTK).
Alprazolam, bromazepam, chloordiazepoxide, clobazam, clorazepinezuur, diazepam, lorazepam, oxazepam, prazepam. Met name als kortdurende behandeling. Benzodiazepinen zijn vanwege het risico van afhankelijkheid en de cognitieve bijwerkingen geen eerstekeusmiddelen." (bron)

Als je erg verdrietig bent, kan dat doorwerken in je hele dagelijkse leven. Het overvalt je op de meest ongewenste momenten, alsof het beleven, het ondergaan van verdriet op een ander moment wel gewenst is. Nee, maar het zou in je dagelijkse leven beheersbaar moeten blijven, zo is onze maatschappij, onze cultuur. Tenzij je natuurlijk op een onbewoond eiland in je eigen hutje wilt / kunt gaan zitten.

Het probleem van verdriet is dat je het wel kunt onderdrukken, tijdelijk, maar eens zul je het toch moeten aangaan dit grote verdriet en voor de een kan het zelfs zonder een eindeloze 'vochtige' (huilen/tranen) periode zijn, onverwacht, bij de ander kan dit jarenlang een stempel drukken op het hele leven.
Toch moet je hier wel doorheen, het blijven onderdrukken met medicijnen lijkt heel prettig op het eerste gezicht, neemt de druk eraf en ook het grote gemis ... je voelt het minder... maar is niet goed, het grote risico van blijvende behoefte , zijnde verslaving , is daar. Niet Goed.

Ga naar je huisarts en vraag om hulp, deze zal je de gewenste medicatie kunnen voorschrijven.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
GEEN benzodiazepines slikken tegen normale heftige emoties. Die emoties zijn namelijk onvermijdelijk. Het alternatief is je leven lang benzodiazepines slikken -dan voel je inderdaad niets meer, maar ben je gewoon verslaafd. Benzodiazepine-verslaving is ernstig, heeft grote gevolgen voor je normale functioneren, en ontwennen/afkicken is bijzonder moeilijk.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-verborgen-verslaving
http://www.dehoop.org/46995/benzodiazepinenverslaving