Kan je iets doen tegen ademen een vervelend geluid vinden?

Ik zit op de middelbare school en heb dus best vaak toetsen. En dan is het zo stil en hoor je iedereen ademen. Hier kan ik niet tegen en word dan helemaal gek. Maar kan natuurlijk niet vragen of ze willen stoppen. Dit is nogal vervelend. Heeft iemand tips hiertegen of weet iemand waarom dit zo is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Castle
7 jaar geleden
Doe oordopjes in tijdens de toets. Misschien helpt het.
SimonV
7 jaar geleden
Sleepsoft oordopjes zitten heel lekker.
Beter dan bijvoorbeeld Herriestoppers. https://www.alpine.nl/blog/geluidsdichte-oordopjes-voor-complete-stilte/

Antwoorden (2)

Er zijn veel mensen die last hebben van dit soort geluiden. Ook tikkende pennen, wiebelende knieën, schuifelende voeten op de vloer. Allemaal herhalende geluidjes. De een kan zich daar makkelijk voor afsluiten en de ander heel moeilijk.

Het is wel een beetje te trainen, bijvoorbeeld door op je eigen ademhaling te concentreren en die belangrijker te laten zijn dan het ademhalen van je klasgenoten.

Oordopjes kunnen helpen om omgevingsgeluiden minder te horen. Met oordopjes bedoel ik natuurlijk geen dingen waar muziek uitkomt, maar 'herriestoppers'. Overleg wel even met je docent dat je tijdens de toets oordopjes in doet.

Sommige mensen zijn zó gevoelig voor omgevingsgeluiden en erg snel afgeleid. Ook op basisscholen kan dit voor kinderen al een probleem zijn. Er zijn steeds meer basisscholen die van die grote oranje gehoorbeschermers hebben, zodat gevoelige kinderen ook geconcentreerd kunnen werken. De kleine oordopjes die in je oor gaan, vallen nèt iets minder op.
7 jaar geleden
Soms blijkt dat mensen die overgevoelig voor van alles zijn, last hebben van een tekort aan vitamine B12. Lees je hierover goed in (site van Stichting B12-tekort en/of van H. de Jong: Ziekte van Addison-Biermer) en laat dit dan controleren. Kennis over dit vitaminetekort en de (juiste!) behandeling ervan schiet helaas veelal tekort bij (huis)artsen!