Hoe kan het dat beelden vervormen/vervagen na een nacht geen slaap?

Ik had zaterdagavond een feest en de zondagochtend daarop een voetbalwedstrijd. Het feestje was zeer geslaagd en leidde uiteindelijk tot het overslaan van mijn nachtrust van zaterdag op zondag.

Naarmate deze zondag vorderde (eerst voetballen, daarna naar huis, boodschappen doen, huishoudelijke taken, etcetera.) stond ik op een gegeven moment naar mijn gezicht te kijken in de spiegel. Het viel mij op dat hoe langer ik keek, hoe minder scherp mijn zicht werd en mijn gezicht vervormde in iets raars en vaags. Ook andere focuspunten die ik een tijdje aan bleef staren vervormden.

In eerste instantie vond ik het een klein beetje eng, maar toen ik door had hoe het werkte vond ik het niet eng maar juist interessant.

Dit zal ongetwijfeld met slaaptekort te maken hebben, maar waardoor ontstaan deze beelden nou precies. Waar kan ik er meer informatie over vinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
erotisi
7 jaar geleden
Het is een beetje speculeren dus voor zekerheid moet je naar de dokter. Maar het zou misschien een onschuldige vorm van oogmigraine kunnen zijn. Vermoeidheid kan misschien migriaine uitlokken waarbij hoofdpijn niet vereist is. Maar misschien is het wel iets heel anders.... http://www.oogmigraine.net/migraine-zonder-hoofdpijn
Ivana
7 jaar geleden
Als je een nacht overslaat kan je ervan verzekerd zijn dat je spieren minder goed werk verrichten. Dat geldt voor alle spieren, dus ook voor je oogspieren. Gewoon vroeg naar bed en een goede nachtrust lost alles op. Een keer een nacht overslaan kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat interessant om te horen dat er zoiets bestaat als migraine zonder hoofdpijn. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit niet hetgene is wat heeft plaats gevonden, wil ik je wel erg bedanken voor je reactie erotisi! En Ivana, het zal ook zeker te maken hebben met de spieren die minder goed functioneren. De vroege en goede nachtrust die ik nu heb gehad heeft ervoor gezorgd dat ik weer helemaal de ouwe ben! :)

Het beste antwoord

Na slaapdeprivatie kan iemand last krijgen van hallucinaties.

Danny Eckert, een universitair docent aan de Australische Universiteit van New South Wales is een specialist in de slaap- en neurowetenschappen.
Hij legt uit dat we slaap nodig hebben om onder andere onze adenosineniveaus op peil te houden. Overdag produceren de neuronen in onze hersenen adenosine, een neuromodulator waardoor je je moe voelt. Als je gaat slapen neemt het adenosineniveau in je brein weer af. "Als mensen wakker blijven, hoopt de adenosine zich op in de hersenen. En een teveel ervan kan hallucinaties veroorzaken," zegt Eckert.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is zo ongeveer het antwoord waar ik naar op zoek was, heel erg bedankt! Ik ben nog wel benieuwd: zijn er nog wat meer wetenschappelijkere en/of betrouwbaardere bronnen dan wikipedia of vice die dit onderwerp bespreken?

Andere antwoorden (1)

Die vervaagde beelden kan je vergelijken met halucinaties je ziet dingen die er niet zijn , zoals iedereen weet hebben je hersenen rust nodig om zo de volgende dag fit te zijn. Slaap dan ook de aanbevolen 8uren. Af en toe een feestje is niet erg maar maak het niet te gek. Je kan het ook vergelijken met het verschijnsel dat zich voordoet als je iets bv een cent op je hand legt na een bepaalde tijd is die er niet meer( volgens je hersenen) dit verschijnsel heet gewenning. Ik ben helaas geen proffesor die van alles weet , nadere informatie kan je vinden op google, type in wat je wil weten.
Leuk dat je erin geïntresseerd was, zulke mensen moeten er meer zijn