Hoe aan ouders vertellen dat ik depressief ben?

Ik ben al een jaar depressief. Ik ben niet gelukkig. Ik woon in een goed land, heb mensen die om me geven, me ouders steunen me met alles, zit op een goede school en toch ben ik niet gelukkig. Raar he? Ja, ik snap het zelf ook niet, daarom heb ik het ook tegen niemand verteld. Hoe gaan zij me begrijpen als ik mezelf niet eens begrijp? Ik heb het wel eens geprobeert om tegen me vriendin te vertellen maar dit was haar reactie: awg....
Ik kan me absoluut niet concentreren op school, ben vorig jaar maar net over gegaan. En nu me eerste drie cijfers van het jaar zware onvoldoendes. Me ouders denken steeds dat het aan me telefoon ligt maar ik zeg steeds dat dat niet waar is, maar ik durfte ze ook nooit te vertellen dat ik 'gedachtes' heb die me afleiden. Ik wil (moet) het ze vertellen maar ik ben echt bang dat ze denken dat ik overdrijf ofzo. Hoe moet ik het ze vertellen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Depressieve gevoelens hebben niets te maken met hoe goed je het hebt, of dat je "niks te klagen" mag hebben. WEL vaak met de puberteit. En steun uit je omgeving en praten met je omgeving is dan JUIST heel belangrijk.
Ritsuka
7 jaar geleden
kun je via je huisarts een doorverwijzing krijgen naar iemand met wie je kan praten over je gevoelens?
Depressie kan alijd voorkomen, hoe goed of slecht je het ook hebt. Er is niks mis met je.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien helpt het om er met iemand anoniem over te praten?
Ik heb twee sites voor jou:
http://jac.be/
https://www.awel.be/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb hetzelfde,al een paar maanden...ik heb het al tegen 1 vriendin verteld en zij heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Ik durf het tegen niemand anders te zeggen... Kan ik tips aan mijn ouders geven dat ik denk dat ik depressief ben?

Antwoorden (2)

Tussen de 12 en 20 hebben veel meiden last van depressiviteit. Heeft veel te maken met de puberteit. Ik zou als ik jou was niet te lang meer wachten om het tegen je ouders te vertellen. Soms moeilijk om voor te stellen maar zij zullen ook dat soort periodes hebben meegemaakt in hun leven. Zij weten gegarandeerd hoe dat is en dat er geen duidelijke aanleiding voor hoeft te zijn om je zo te voelen. Als je het aan ze verteld dan lucht dat op. Promise you. Merel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is heel lastig om het te vertellen en ik snap dan ook dat je je echt afvraagt hoe je het uit moet leggen. Er zijn verschillende manieren.
Optie 1 - je vraagt je ouders of ze tijd hebben omdat je iets wilt bespreken, zorg dat het op een rustig moment is. Leg uit dat je je al enige tijd niet lekker in je vel voelt zitten en dat je denkt dat je depressief bent. Geef ook aan dat je eventueel naar de huisarts wilt voor hulp.
Optie 2 - misschien vindt je het te eng om het zo kwetsbaar naar je ouders toe te vertellen. Heb je een broer/zus waar je goed mee kan die je zou kunnen helpen in het gesprek? Een goede vriend/vriendin neef/nicht? Maar misschien vind je dit te persoonlijk.
Optie 3 - ga naar de huisarts en bespreek hoe je je voelt, hij/zij kan zeker helpen in hoe je dit moet en kunt delen met je ouders
Optie 4 - is er een vertrouwenspersoon op school? Deze zou ook kunnen helpen in het gesprek en je in ieder geval tips geven.

Dit zijn de manieren waarop je het kunt vertellen, mocht je vraag meer gaan over het HOE vertellen van depressieve gevoelens. Dit is lastig en persoonlijk, houd het voor eerst simpel. Je zit niet lekker in je vel, het heeft een negatieve invloed op je leven, dat je bang bent dat mensen het niet begrijpen, dat je het zelf ook niet begrijpt. Dat je het graag anders ziet maar dat je niet weet hoe en je graag wilt dat je ouders je hierin steunen. Ga er niet meteen vanuit dat je ouders het meteen volledig snappen, geef ze de tijd aan het idee te wennen. Misschien zijn er wat folders bij de huisarts die je aan ze kunt geven? Het blijft lastig, er zit niets anders op dan gewoon eerlijk zijn en hopen dat ze goed reageren. Veel succes en sterkte.