wanneer recht op ziektewet uitkering als uitzendkracht?

Ik ben sinds 3 weken begonnen met werken. Alleen ik ben mentaal helemaal kapot. Ben niet meer in staat om te werken. heb meerdere problemen en hebben zich allemaal opgestapeld.

moet zometeen gaan werken. heb echt tijd nodig om bij te komen. op werk ga ik niet goed functioneren.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik zit denk ik in een depressie.. als iemand hier ervaring mee heeft of weet wat ik kan doen, Aub laat me het weten.. ik voel me echt beroerd..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Een uitzendkracht (met uitzendbeding) die ziek is, kan (rekening houdend met 2 wachtdagen) een Ziektewetuitkering krijgen via het UWV als aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan. Op dat moment stopt de arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau.Het reintegratieproces start.

Van het UWV:

"Ik ben uitzendkracht en ziek

Meldt u zich zo snel mogelijk ziek bij uw uitzendbureau. Er kunnen 2 situaties zijn:

1. Staat in uw contract een uitzendbeding? Dan stopt uw dienstverband. Uw uitzendbureau geeft aan ons door dat u ziek bent. U kunt een Ziektewet-uitkering krijgen en u maakt met ons afspraken over uw re-integratie.

2. Staat in uw contract geen uitzendbeding? U krijgt dan meestal geen Ziektewet-uitkering van UWV. Het uitzendbureau betaalt uw loon tijdens uw ziekte door. Ook is het uitzendbureau verantwoordelijk voor uw re-integratie. Kijk voor meer informatie op Ik ben ziek en heb een werkgever.

Hoe zit het met mijn inkomen?
De eerste 2 dagen dat u ziek bent, zijn wachtdagen. U heeft dan geen inkomen. Daarna krijgt u een Ziektewet-uitkering van UWV. Hierover krijgt u binnen 4 weken na uw ziekmelding een brief. U krijgt uw eerste uitkering uiterlijk 6 weken na uw ziekmelding. Wij betalen uw Ziektewet-uitkering per week.

Er gelden niet altijd wachtdagen. Wordt u binnen 4 weken na een eerdere ziekteperiode van ten minste 2 dagen weer ziek? Dan krijgt u vanaf de eerste ziektedag een Ziektewet-uitkering. Zijn er meer dan 4 weken tussen het eerste en het tweede ziekteverzuim? Dan gelden er wel wachtdagen."

Toegevoegd na 19 minuten:
Uit 2e bron:"Wat is ziek?
Uit jurisprudentie blijkt dat een medewerker ziek is als hij ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid als rechtstreeks en objectief medisch gevolg van ziekte of gebrek.

De volgende twee elementen zijn hierin van belang:

zijn arbeid, het moet gaan om ziekte of gebrek waardoor de eigen arbeid niet kan worden verricht;
objectief medisch gevolg van ziekte of gebrek. Medisch deskundigen moeten kunnen aantonen dat er een objectief medische oorzaak ten grondslag ligt aan de ziekte/gebrek. Het niet kunnen of mogen verrichten van de eigen arbeid moet dus gebaseerd zijn op medische gronden en dat moet naar objectieve maatstaven gemeten kunnen worden.
Pas als aan deze twee criteria is voldaan, is sprake van ziekte en ontstaat er recht op de financiële aanspraken bij ziekte.

Wat is niet ziek?
Niet alle aandoeningen vallen onder de definitie van ziekte. (..₩