Kan iemand met Asperger/autisme instinctief emoties aanvoelen?

Bijvoorbeeld in een TV programma dat over persoonlijke problemen gaat. En dan bedoel ik niet inleven dmv. regels, maar inleven op instinctieve basis (lezen hoe de ander kijkt, praat en doet en dan een invoelen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus niet: Oh ze ging vreemd, ik weet hoe dit voelt, dus het zal wel zo voelen.
Maar meer: Ik krijg door zijn mimiek en stemgeluid in nog geen fractie van een seconde door hoe hij zich nu voelt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Mensen met de diagnose " autist" hebben in de regel moeite met inleven en herkennen van gezichtsuitdrukkingen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Elke autist is anders, dus de ene kan dit misschien wel, en de ander niet

Antwoorden (1)

Mensen met autisme kunnen zeker emoties waarnemen alleen verwerken ze ze anders:

"Het bleek hem dat zij onder de juiste omstandigheden prima emotionele informatie uit gezichten kunnen halen. „Wanneer zij echter moesten letten op twee aandachtspunten, zoals een emotioneel gezicht en een emotionele stem, bleken ze dat minder goed te kunnen. Als ze zich specifiek moesten richten op één taak, ging het wel goed.”

Wel werd duidelijk dat de hersenen van mensen met autisme bij het herkennen van emoties anders werkten dan bij de controlegroep, die bestond uit mensen zonder autisme. „Personen uit de laatste groep lachen vaak een beetje als ze iemand zien lachen, of ze verstrakken als ze een boos iemand zien.”

Magnée ondervond dat mensen met autisme juist veel emotioneler reageren dan mensen zonder autisme. „Ze keken weg van de emotionele gezichten, om die hevige emoties bij zichzelf te voorkomen. Dat bevestigden ze later ook.”

http://www.refdag.nl/mensen_met_autisme_verwerken_emoties_anders_1_470027
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, mijn neef kreeg deze diagnose een jaar geleden. Vandaar mijn vorige vraag. Ik was laatst met hem, en ik twijfel al een tijd aan zijn diagnose. Vandaar deze vraag. Dit gebeurde namelijk laatst: TV programma (RTL Late night/boulevard iets in die richting) en er was een ''ongemakkelijk gesprek''. Mijn neef: Die man mag die vrouw totaal niet he? Dus ik vroeg waarom. Kijk eens hoe hij haar op momenten aankijkt, en zo'n sceptische/gekke lach van: wat is dat voor mens. En die vrouw, wiebelt een beetje en lacht vaak. Ze voelt zich geloof ik vrij ongemakkelijk. Dat maakte hij uit 1/10e seconde op (dus zonder ''regels'' lijkt mij maar meer op gevoel). Wat ik zelf denk: iemand die autisme/asperger heeft kan dit niet doen op basis van ''gevoel'' maar enkel op basis van ''gedragsregels''. Daarom is dit mijn vraag. Ik wil weten wat anderen denken: kan iemand met autisme/asperger een situatie zo goed analyseren?