Wat kan een oorzaak zijn van... iets groter maken dan het is ..?

bijv bij een conflict situatie , het je persoonlijke aantrekken , overweldigd zijn .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
5.4K

Antwoorden (1)

'Dingen groter maken dan ze zijn', als dit tenminste vaker voorkomt en langdurig is, kan een kenmerk zijn van neuroticisme.

Uit Wikipedia: Mensen die hoog scoren op de neuroticisme "blijken ook gevoeliger te zijn voor stress, zullen gewone situaties eerder als bedreigend ervaren, en hebben moeite met het verwerken van tegenslagen of kleine frustraties." (zie bron)

Bij neuroticisme gaat het erom "dat men zich gauw ergens zorgen over maakt, dat men reageert met sterke emoties of de neiging heeft om lang over ervaringen te piekeren" (uit Nederlands tijdschrift voor geneeskunde, zie andere bron).