Hoe word ik me ervan bewust dat ik niet mijn gedachten ben?

Ik laat mijn stemmingen vaak bepalen door mijn eigen gedachten. Ik zit in therapie en heb meestal geen controle over mijn eigen gedachten. Ze gaan vaak overal naartoe en zijn ook snel negatief. Hierdoor voel ik me ook negatief en somber. Ik weet wel dat ik mijn gedachten niet ben, maar hoe kan ik dit ook voelen?

8 jaar geleden
in: Psyche
3.4K
Antoni
8 jaar geleden
Muziek heeft vaak een positief effect op stemming(en). Misschien helpt het om je favoriete liedjes te luisteren. Muziek verandert ook weer je gedachten omdat je mee kan zingen met de tekst.
Erna55
8 jaar geleden
Dit is iets dat je met je behandelaar moet bespreken.

Het beste antwoord

Je hiervan bewust worden vraagt tijd, geduld en ervaring.

Iedereen komt vroeg of laat in de fase waarin jij thans vertoeft.
Echter...
de ene heeft er weinig hinder van en dan gaat die fase voorbij zoals alle andere, als nieuw ervaren fases in ons leven.

Anderen, zoals jij, blijven langer in die fase hangen en ja dat kan al eens als lastig ervaren worden omdat je je hierdoor moeilijker kan concentreren.

Laat je echter niet van de wijs brengen Rutge
want...
ook jij bent even 'normaal' als alle anderen die niet ervaren wat jij ervaart.

Vanuit persoonlijke ervaring wil ik je graag meegeven dat bewuster en dieper ademhalen, terwijl je je bewust op iets aangenaams concentreert, heel goed helpt om je rustiger en zelfzekerder te voelen.
En Ja, in het begin zal je nog heel vaak afwijken naar eender welk ander onderwerp dan hetgeen jij je in eerste instantie op wil concentreren.
Maar dat geeft niet.
Echt niet.
Wie topsporter wil worden moet de fysieke spieren trainen om diens doel te bereiken.

Jij dient jouw mentale spier te trainen om anders te sporen dan je nu spoort.
Niet meer en niet minder.

Heb Geduld en Vertrouwen!

En adem steeds bewuster datgene in en uit wat Jij het liefst van al wil ervaren.
Maak er een aangenaam experiment van waar jij en enkel jij de bij jou passende toon bepaalt.

Durf je unieke vrolijke zelf te zijn en gun jezelf de tijd om jezelf te ontwikkelen tot diegene of datgene waar jij diep van binnen het meest intens naar verlangt!
Hou hierbij Respect voor jezelf en elkaar hoog in het vaandel, dan kan het nooit 'fout' aflopen ;-)

En nogmaals...
dit alles vraagt tijd, geduld en vele vele ervaringen.

Liefs en veel Succes ermee!

xxx xxx xxx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik begrijp je betoog niet.
De vraagsteller merkt dat zijn stemmingen door zijn gedachten worden bepaald.
Het verhaal wat jij vertelt over " fases" waarin de vraagsteller zich zou bevinden, over mentale spieren, vertrouwen etc heeft niets met de vraag te maken.

Andere antwoorden (3)

Je bent nog heel, heel erg jong. Is er iets specifieks bij je gediagnosticeerd, of ben je - wat helaas steeds normaler lijkt te worden - met feitelijk heel normale maar wat heftige pubertwijfels, problemen en onzekerheden on psychotherapie gegaan ??

In je puberteit gebeurt er heel veel , niet alleen met je lichaam maar (vooral) ook in je hoofd ; het kind dat je was is er niet meer, en de nieuwe volwassene moet je nog leren kennen en mee leren omgaan. Dat gaat gepaard -of kan gepaard gaan - met heel veel onzekerheiden, twijfels, verwarrende gevoelens, stress, piekeren, nadenken, overanalyseren, en je weet (nog) niet precies wat je met jezelf of je leven aanmoet.
Daarnaast maken je hersenen zelf ook nog eens een gigantische ontwikkeling door, waardoor je waarneming op alle fronten gestoord kan zijn. Bij de een verloopt het mild, bij de ander is het een heel heftige, zwart periode.

Heel veel verschijnselen die op Internetlijstjes voorkomen als kenmerk van - onder andere - een depressie, zijn ook heel normale puberteitsverschijnselen. Dat ''gevoel alsof je in een film zit" of "gedachten die ongewild zich op blijven dringen" zijn twee van die typische verschijnselen. En - lang leve Internet - meer dan ooit denken pubers dat ze DUS wel iets zullen mankeren.

Het verschijnsel dat je beschrijft namelijk (depersonalisatie of derealisatie, afhankelijk van hoe je er in staat) is een van die dingen die in allerlei lijstjes met psychische aandoeningen voorkomt, maar OOK een heel gewoon puberteitsverschijnsel kan zijn dat vanzelf over gaat. Afleiding en een dagbesteding zijn daarbij HEEL belangrijk.
Er teveel aandacht aan besteden en er sterk op focussen neigt de kwaal vaak alleen maar erger te maken.

Heel bot gezegd : mensen die zich druk moeten maken om alledaagse problemen, kunnen zich niet de luxe permitteren voortdurend te diep in hun eigen hoofd te kijken. Een uitdaging zoeken, een baan, een intensieve hobby waarbij je iets kunt betekenen voor anderen, vrijwilligerswerk, maar ook ontspannen door inspanning (sport, spel, bewegen) of het luisteren naar muziek of lezen van (non-fiction) boeken die je op andere gedachtensporen kunnen brengen, kunnen allemaal helpen deze periode wat makkelijker te overbruggen.

Vraag je ook terdege sterk af of de therapie je inderdaad GOED doet, of dat je klachten tijdens de therapie alleen maar zijn TOEgenomen. Het is namelijk heel goed mogelijk dat wat niet baat, wellicht toch schaadt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
grasmaaier
8 jaar geleden
Hij bedoeld echt geen depersonalisatie of derealisatie. Het minnetje is dus van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit me nu even af te vragen of ik twee dingen door elkaar zit te halen of elders wat gelezen heb......nouja, maakt niet uit. Al die puberperikelen om me heen tegenwoordig ook....pffff
Maar ik geloof dat je gelijk hebt ; deze jongen noemt het 'gevoel alsof ik in een film zit" niet - haal dus ws twee vragen (niet per se van GV) door elkaar of zit ze onder het zelfde vlaggetje te hangen. Al zou het me niet verbazen als hij daar ook wel eens last van heeft. Het 'ik kan mijn gedachten niet tegenhouden' of 'mijn gedachten beheersen mij' ofwel dwanggedachten zin overigens wel vaak een onderdeel van het verschijnsel ; wellicht heb ik daarom het verband gelegd. Ik laat het antwoord dus toch nog even staan.
We kunnen 2 dingen doen: meegaan met gedachten (praten) of voelen. Tegelijkertijd lukt niet. Denken en praten zijn dan ook (onbewust) veelgebruikte methoden om niet te voelen. Dus door iets meer voelen kun je het evenwicht verschuiven.

Bijvoorbeeld door als je ontspannen zit of ligt te focussen op verschillende delen van het lichaam wordt je bewust dat je een lichaam hebt, en hoe dat voelt. Tegelijkertijd komen er gedachten doorheen, die kun je laten komen en gaan, maar wel blijven focussen op voelen.

Niet te lang, al is het maar een paar seconden elke keer bewust worden hoe je ademt, hoe je rechtergroteteen in je schoen voelt of zoiets. Of als je lekker loopt, fietst of wat dan ook jezelf afvragen: "wat voel ik, waar in mijn lichaam zit dat gevoel?". Daar bestaan ook visualisaties voor, maar die duren misschien wat lang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi!

Heb je wel eens gehoord van Mindfulness?
Hierbij maak je opzettelijk je gedachtes bewust, door je er op te focussen. Vervolgens bestempel je ze niet als 'goed' of slecht, maar bekijk je ze juist objectief. Je laat ze als het ware voorbij 'varen'.

Mindfulness is, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, erg effectief om negatieve stemmingen en gedachtes te verminderen! Het heeft zelfs een grote invloed bij extreme persoonlijkheidsstoornissen (Borderline ed)

Er zijn veel verschillende soorten mindfulness: Zowel therapievormen als mindfulness die je zelf thuis kan uitvoeren!

Ik zou zeggen, doe er eens wat onderzoek naar. Er is genoeg over te vinden op het internet.
Baat het niet, dan schaadt het niet :)

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De vraagsteller geeft aan al in therapie te zijn.
Wanneer mindfullness hem zou helpen, dan is het wijs om dit toch in overleg met de behandelaar te doen.