wat te doen tegen stress voor het over gaan naar het volgende jaar?

Ik heb nu de toetsweek gehad en wacht op de uitslag van mijn laatste cijfer wat te doen tegen de stress. Btw ik heb voor mijn gevoel de toets wel redelijk gemaakt. En ik moet min. een 6.9 halen. Wat te doen tegen de stress? Is nu mijn vraag

Alvast bedankt
Gr. Daan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
Ivana
8 jaar geleden
Je zou iedere dag drie keer een of twee Valdispert kunnen slikken, natuurlijk middel tegen nervositeit.
Je kunt ook NIET wachten en gewoon leuke dingen gaan doen. Iedere dag een stuk fietsen, je moeder helpen, leuk boek lezen.

Antwoorden (3)

Gewoon afwachten... er is niets meer aan te doen, dus gewoon plezier maken en er niet aan denken. (Heb hetzelfde gehad een aantal weken geleden. Liet mijn moeder opnemen, durfde het zelf niet ha, ha... :) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt aan het resultaat nu niets meer doen, maar dat je zenuwachtig bent voor de uitslag is logisch.
Wat je kan doen als je de stress weer voelt opkomen:
- Afleiding zoeken bij een hobby (lezen, computeren, sporten, met vrienden iets doen).
- Een ontspanningsoefening. Bijvoorbeeld:
Ga zitten op een rustige plek (voor mijn part het toilet). Doe je ogen dicht en denk aan een leuk moment (als voorbeeld: een strandvakantie). Ga dan al je zintuigen bij langs:
* Wat voelde je? (zand tussen je tenen, ijs in je mond, zon op je huid)
* Wat zag je? (zee, mensen, huizen)
* Wat hoorde je? (de zee, zeemeeuwen, pratende mensen, spelende kinderen)
* Wat rook je? (Zonnebrandcrème, zee, zout, zand, het eten dat mee was)
* Wat proefde je? (Zout water, ijs, brood)

Door een relaxte ervaring op deze manier her te beleven zal je weer in die state of mind komen. Dus je wordt weer net zo relaxed als op die vakantie (of een ander moment).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie deze stresservaring als (levens)les. Er proberen mee om te gaan sterkt je voor het volgende stressmoment. Door het (steeds weer) aan te gaan wordt het geleidelijk aan gemakkelijker. Het zal je sterken. Oefening baart kunst.
Succes