Angst voor bloed en ehbo-cursus, wat te doen?

Hallo,

Komende dinsdag (07-04) heb ik een uitgebreide EBO-cursus in het kader van mijn werk. Deze cursus wordt gegeven door het Rode Kruis en duurt 20 uur.

Op zich heb ik hier wel heel erg veel zin in, ik wil mijzelf graag ontwikkelen en nieuwe dingen leren. Een ervaring uit het verleden roept bij mij echter vragen op. Toen ik met een kennis op de eerste hulp was(hoofdwond) ging het even niet goed tijdens de hechtingen. Ik moest echt even gebukt gaan zitten en een glaasje water drinken. Duizeligheid etcetera...

Ook ben ik niet zo dol op tv-programma's waar bijvoorbeeld ernstig verminkte slachtoffers te zien zijn.

Is dit een probleem? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met 'lotus-slachtoffers'? Zijn er tips?

Alvast heel hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Antwoorden (2)

Juist zo'n EHBO cursus met een lotus slachtoffer is een manier om toch over zo'n angst heen te komen of er in elk geval mee om te leren gaan. Op zo'n cursus ben je echt niet de enige die het eigenlijk niet prettig vindt. Zelfs bij mensen die al jaren hun diploma hebben zie jij bij een oefening soms steeds gespannen gezichten, en dat is echt niet verkeerd Als je je kennis echt moet toepassen zal die spanning er ook zijn.

Je leert op z'n cursus in een veilige omgeving juist wat te doen en ook wat niet te doen in geval van nood. Gebrek aan kennis en vaardigheden gecombineerd met een vervelend voorval in het verleden is vaak een oorzaak van dergelijke angst.

En ja een lotus kan meer dan levensecht overkomen en bijvoorbeeld prachtige bloedende wonden schminken, maar dat wordt meestal opgebouwd. Mensen op hun eerste les gelijk afschrikken heeft op z'n cursus helemaal geen nut.
Gewoon een kwestie van even diep ademhalen en er op af stappen.

Ik praat uit ervaring, ik heb zelf 15 jaar een EHBO diploma gehad en daarbij in de leiding van een EHBO-vereniging gezeten.

Veel plezier bij het opdoen van die o zo nuttige kennis en vaardigheden waarvan je eigenlijk hoopt dat je het nooit nodig zal hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ De lotusslachtoffers bloeden niet echt, maar hier wordt gebruik voor gemaakt van filmbloed.
https://www.schminkspecialist.nl/filmbloed-a-zuurstofrijk-grimas
Als je dat in je achterhoofd houdt is het ook minder eng.
allereerst, het is normaal dat je je niet zo heel erg op je gemak voelt dat heeft bijna iedereen.
Begin er met volle moed aan, en doe het verder zolang je het leuk vind, n als je daar staat en het gaat echt niet, ga dan gewoon 30 seconden buiten staan, diep ademhalen en met een schone lei beginnen.

Ik geloof alvast in jou ;) veel succes en alles komt goed!