Dissocieer ik als mijn gedachten steeds totaal ergens anders zijn dan bij een bezigheid?

Tijdens werken, douchen, koken alles etc, vaak denk/voel ik totaal anders dan wat op dat moment hoort, is dat nou ook dissociatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Reddie
9 jaar geleden
"Wat op dat moment hoort" vind ik wel een vreemde uitdrukking.
Ik geloof niet dat je bij het koken (en zo) bepaalde gedachten "hoort" te hebben. Je hersenen zijn daar volkomen vrij in.
flyingcrow
9 jaar geleden
Ik denk dat het een gewone menselijke eigenschap is.
Volgens mij heeft bijna iedereen dat, ik tenminste wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
welke gedachten en welke gevoel hoor je (volgens jou te hebben) bij het koken, en waarom? ik ben in gedachten al de maaltijd, en de afwas voorbij, en sta in gedachten al de maaltijd van de dag erop te koken nadat ik, in gedachten' gelijk ff de boodschappen voor de komende week heb gehaald. met mijn snuffert boven de pannen is er trouwens geen garantie dat ik het voer niet aan laat branden. tja, wat is normaal?

Antwoorden (2)

Je noemt het inderdaad een dissociatie maar iedereen heeft het af en toe. Pas zodra het je leven negatief beïnvloed zou ik hulp zoeken maar iedereen z'n gedachten is wel een ergens anders dan dat het op dat moment 'hoort'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo zou je het kunnen noemen maar het kan ook stress zijn, of bv ADD (of andere vorm van ADHD) of wellicht heb je de laatste tijd veel hoor op je vork?

Mogelijk sta je op de automatische piloot. Onze hersenen hebben vaker de neiging af te dwalen bij zaken die niet echt boeiend zijn.

Dissociatie klinkt al snel als een label of een stoornis (zelf kijk ik hier erg mee uit).
Het afdwalen van gedachten (ook met je gevoel) is iets wat ieder mens heeft.

Afhankelijk van de mate is het m.i. de vraag of je er hinder van ondervind. In dat geval zal ik naar de huisarts gaan om je probleem/vragen voor te leggen.

Als je ander gedachten b.v. chaotisch zijn, (waardoor je je ook ongemakkelijk kan voelen) je concentratieboog over het algemeen erg kort is zou ik het zelf beslist een bezoekje brengen aan de huisarts.