Hoe te voorkomen dat de fles altijd leeg moet? (alcohol)

Ik kan niet goed tegen het drinken van veel alcohol.
Ik ga me dan vervelend voelen en in het ergste geval ook vervelend doen.
Het is voor mij dus helemaal niet goed om dronken te worden.
Wel vind ik het heerlijk om af en toe wat te drinken.
Een Irish Coffee, een wijntje of een biertje.
Ik drink dit dan puur voor de lekker en niet om me te bezatten. Als het op is, is het op en drink ik weer lekker thee.
Het punt is echter, dat ik dit dan altijd in afgepaste hoeveelheden moet kopen.
Dus: 2 flesjes bier, een klein flesje wijn waar anderhalf glas in zit, of zo'n klein flesje Whiskey waar je twee Irish Coffee mee kunt maken.
Koop ik een gewone fles wijn, dan gaat ie leeg.
Koop ik twee flessen, dan gaan ze ook leeg.
Ik ga dus zogezegd door tot aan het gaatje ;)
Ik zou het leuk vinden om gewoon eens een fles wijn te kunnen kopen zonder het gevoel te hebben dat ie leeg moet. Of een flesje Port.
Hoe kun je jezelf leren om je drankgedrag in de hand te houden? Dus dat je een glaasje pakt en daarna niet meer?
Zoals ik ook kan als er gewoon niet meer voorhanden is.
Ik wil geen reacties van: 'gewoon niet drinken', want ik vind een glaasje of twee erg lekker en moet kunnen.
Een hele fles leegdrinken is echter een ander verhaal.
Ik ben altijd al zo geweest, het vloeit dus niet voort uit een historie van alcoholproblemen. Ik kan er gewoon slecht tegen en heb geen rem hierin.

Toegevoegd na 18 uur:
Bedankt voor de inzichten en antwoorden! Ik hou het bij de kleine flesjes :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat gelukkig niet met hele flessen die leeg moeten, maar wel met een glas. Ik kan nooit wat over laten in een glas.

Het beste antwoord

Ik snap het gewoon niet...
Je hebt het probleem met alcohol dat je de fles leeg wilt drinken, niet kan stoppen tot het op is, en vraagt om een manier daarmee om te gaan. Dat doe je toch al?
Zoals jij ermee om gaat, zo zou ik je adviseren: zoveel inkopen als je vind dat je mag drinken van jezelf. Goede oplossing om het in de hand te houden.

Kijk, wat jij éigenlijk wilt is drinken op een manier die mensen doen die niet gevoelig zijn voor alcoholverslaving.
Gewoon een paar glaasjes drinken voor de gezelligheid, leuk.
Zoals mensen die verslaafd zijn aan tabak zo graag zouden willen dat ze gewoon voor de gezelligheid op een feestje zouden kunnen roken.
Maar zo is het nu eenmaal niet. Dat gaat niet lukken. Als je verslavingsgevoelig bent moet je ermee stoppen of het in de hand houden. Eén van de twee.

En ik vind dat je zelf een geweldige methode gevonden hebt om het in de hand te houden. Dus geniet daar lekker van.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps! +
Kristal
12 jaar geleden
dank je Wen...
maar uh
waar is mijn plusje?
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die staat er hoor....nu net....*druipt met het schaamrood op de spinnenkaakjes af*....
Kristal
12 jaar geleden
Ach nee, ook een spinnetje vergeet wel eens wat hoor, schaam je maar niet ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje dat er nu staat komt van mij ;)
Ik vind het zelf ook wel een goede oplossing inderdaad.
Door ervaringen met lege flessen die ik niet leeg had willen drinken, dronk ik op een gegeven moment helemaal niets meer. Totdat ik die kleine flesjes zag staan.
Ik dacht: hey, dat valt eens te proberen!
Ik dus zo'n klein flesje gekocht, zit mooi een goed anderhalf glas in, genoeg dus om lekker van een wijntje te kunnen genieten, maar niet genoeg om dronken van te worden.
En dit werkte goed, het flesje was leeg, ik had er van genoten, en omdat er toch niks meer was, had ik ook niet de behoefte aan meer. Ik denk inderdaad dat ik gevoelig ben om verslaafd te raken. Een extra reden dus om goed op te passen.
Kristal
12 jaar geleden
Dank je RiaNino voor je plusje lol ;-)) En ja, ik ben ook verslavingsgevoelig, dus dan moet je heel bewust omgaan met zulke dingen.
Ik vind eigenlijk dat je het op jouw manier mooi in eigen beheer kan houden.
Dus volgens mij doe je het gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+10
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Platje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het kan echt in de genen zitten, die gevoeligheid voor verslaving. En dan is het knap als je er een goede methode voor vindt. En anders: weg met die zooi.
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het Stippel !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie weet zit het wel in de genen, inderdaad.
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en hou het maar bij die kleine flesjes. Veels te gevaarlijk om er mee te gaan experimenteren. Zeker in mijn situatie als alleenstaande moeder met kids :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een beetje iene miene mutte hoor, er zaten zoveel goede antwoorden bij :)
Maar het advies om het gewoon zo te houden, vind ik dan nog het beste!

Andere antwoorden (15)

Zet met benzinestift een streep op de fles tot waar je van jezelf mag drinken en probeer je hier aan te houden.

(als het lukt mag je de andere helft opdrinken als beloning haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige oplossing is het helemaal nooit meer aanschaffen en ook je familie, vrienden en kennissen vragen het nooit mee te nemen of als kado te schenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad de oplossing die ik nu ook al uitvoer. Heb het laatst weer eens geprobeerd maar dit was geen succes.
Ik zou het echter zo leuk vinden om eens een lekker flesje van het een of ander te kunnen kopen, daar een borreltje uit te kunnen drinken en de fles dan netjes weg te kunnen zetten.
Misschien is dat inderdaad gewoon niet haalbaar ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is dat gewoon niet haalbaar.... niet als de drank het gaat winnen nee want dan moet en zal die fles leeg gaan. waar blijft je eigen regie? JIJ bepaald wat en hoeveel je drinkt toch? of is er toch een alcoholprobleempje wat je niet zo serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is nu juist het punt. Als ik een paar glaasjes op heb, is die rem weg als er meer voorhanden is.
Dus koop ik het inderdaad niet, zodat dit ook niet gebeurt.
Ik vraag me wel af of er een manier is om hier sterker in te worden.
Oei moeilijk hoor, maar je weet het gelukkig.
Wat je kunt proberen is streepjes op de fles zetten en elke keer tegen jezelf zeggen, tot hier en niet verder.
Hou ook een lijstje bij van wat een fles kost, je zult schrikken van het bedrag na een maand en misschien houdt dat je tegen.
Sterkte ermee!

Toegevoegd na 35 minuten:
Nog een oplossing, drink alleen met vrienden, buren of familie en laten die de restjes meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat ik vaak drink hoor ;)
Maar laatst had ik een lekker flesje wijn voor mezelf gekocht, ik wilde daar het hele weekend mee doen, maar ik zat hier vrijdagavond dus al zat op de bank met een lege fles ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'tot hier en niet verder' gaat niet helpen als men de grip kwijt is. om het maar even door te treken naar duidelijk alcoholisme: tegen zo'n persoon zeg je ook niet 'dan moet je er maar 2 drinken en stoppen'
dat werkt gewoon niet, en hier waren ze zelf ook wel op gekomen ;-) iemand is de grip kwijt, en dan kan je geen afspraken maken met jezelf want bij het eerste glaasje is de hele afspraak van de baan omdat het niet meer boeit.
dát is wat alcohol doet, ook als het probleem maar 1 keer in de week of 1 keer in de maand voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RiaNino, zet op een weekend fles de dagen, misschien werkt dat. Euca, klopt met je eens, maar ze moet toch iets proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Euca, ik ben het er ook mee eens, je hebt je punt gemaakt en ik denk er hetzelfde over ;) Maar ik wil inderdaad toch iets proberen. Lukt het niet, dan ga ik gewoon lekker op deze voet verder. Het is geen must of zo, gewoon iets dat ik zou willen leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op deze voet verder....
leg je je dan niet gewoon neer bij het feit dat je een probleem hebt als drinkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt.
Wat moet ik anders?
Een fles Gin in huis halen omdat ik wil ontkennen dat ik een probleem heb als ik drink?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh, dat is weer het andere uiterste en niet echt een oplossing zoals je zelf ook wel weet zeer waarschijnlijk. wat dacht je van NIETS in huis halen of is dat wat te confronterend? (en eventueel als het wat rustiger is in je leven bezig gaan met het feit waarom die alcohol er zo inhakt?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Confronterend? Nee hoor! En zoals ik eerder al zei, hakt het er altijd in, rustig leven of niet ;)
Je hebt voor wijn een systeem, de vacu-vin, om een fles wijn goed te kunnen afsluiten. Je trekt er de zuurstof mee uit en kunt de fles dagen bewaren zonder dat-ie slecht wordt.
Dus als je dan tegen jezelf zegt na 2 glaasjes: het is genoeg geweest, ik wil me niet rot voelen, morgen heb ik lekker weer 2 glaasjes, dan is dat misschien een oplossing.
Dan heb je ook meer keuze in soorten wijn, nog een voordeel.
Met het inkopen van bier en irish coffee zou ik dan gewoon zo doorgaan. Niks mis mee, toch?
Die rem moet je jezelf helaas toch opleggen, en dat doe je dus al door op deze manier in te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfdiscipline.

je zegt geen alcohol probleem te hebben maar het moet gewoon doorgaan tot het op is én je kan er niet tegen?
je bent duidelijk de grip kwijt en bent geen baas meer over jezelf als er meer in huis is.

een alcohol probleem kan je ook hebben als je maar een paar keer in de maand drinkt, het hoeft niet dagelijks bibberend naar de fles te grijpen zoals velen denken.
je bent de grip op jezelf kwijt, dat is het feit. de alcohool bepaald hoeveel jij drinkt, niet jij.
(oh dit gaat minnetjes opleveren waarschijnlijk, maar dat boeit me niet)

dus, je kan 2 dingen doen.
je haalt helemaal niets meer in huis, of je plakt er een stickertje of wat anders op, zet een streepje tot hoeveel je mag drinken van jezelf.

wil je toch meer pakken? let dan op het streepje of welke markering ook. wil je meer...pak je de fles en kieper je hem leeg in de gootsteen. zo is de fles leeg, en hou jij zelf de regie over hoeveel je drinkt.

sla je 2 vliegen in 1 klap, en kan je meteen uittesten hoe sterk jij bent VS de alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen minnetjes hoor! Niet van mij tenminste.
Ik weet dat het juist wel een probleem is, echter is het niet zo dat ik in die zin een historie heb dat ik verslaafd ben geweest. Dus vanuit dat oogpunt bekeken vloeit dit niet daaruit voort.
Het is iets dat er altijd al is geweest, vanaf mijn eerste glaasje. Het op deze manier uittesten is idd wel een goeie.
Dan gaat het maar een keer mis eventueel, maar weet ik dat. Zelfdiscipline is een mooi woord maar als je er niet mee om kunt gaan is het een ander verhaal ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je spontane reactie. het hoeft ook helemaal niet voort te komen uit een verslaving in het verleden of een geschiedenis in de fam met alcoholisten of wat dan ook.
het is gewoon zo en je hebt dit altijd gehad, maar goed, iermeer veranderen de feiten nog niet natuurlijk ;-) alcohol zorgt ervoor dat je je remmingen verliest en je grip kwijt bent op jezelf.
afspraken zullen dus niet werken ( met 2 glaasjes stop ik) ik herken het overigens en heb dit ook gehad. (maar drink maar een paar keer per jaar) en heb dit afgekapt. lekker een frisje voor mij, en zo doe ik het eigenlijk nog steeds.
(moet het toch weer een keer testen misschien hoe ik er op reageer) eerder kon ik veel drinken (werkte in de horeca en was het na het werk altijd nog 'even' borrelen) maar toen ik slechter in mijn vel en had het een hele andere uitwerking. dit weet ik en hield er rekening mee. en áls ik een keertje wat drink dan is het een breezertje, want van een baco sta ik met 1 glas al op mijn kop (waar ik er vroeger veel meer van weg kon werken zonder centje pijn of last) er zijn ook mensen die op een bepaalde drank of zelfs merk slechter reageren. zo heb ik tijdens mijn werk gezien dat de ene op tilt slaat van grolsch, maar van heineken geen last heeft. misschien zou je ipv je 'vaste' merk een keer wat anders kunnen proberen om te kijken of het bij jou ook zo is. misschien dat je dan wel de rem kan bepalen en de regie krijgt over je eigen doen en laten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit wat ik drink, zodra er alcohol in zit, ken ik er geen maat in en reageer ik er vervelend op als ik teveel drink.
Inderdaad heb ik in het verleden afspraken met mezelf gemaakt en was ik heel serieus hierin, maar zodra ik dan die twee glaasjes op heb, is die rem helemaal weg.
Ik heb het laatst inderdaad ook weer eens getest, maar dit liep dus uit op een lege fles.
Terwijl ik echt hele goede voornemens had gemaakt toen ik hem kocht!
Ik kocht vanmiddag dus maar weer een klein flesje wijn voor vanavond.
Maar eigenlijk had ik meer zin in een ander merk wijn. Maar goed, die is alleen maar verkrijgbaar in grote flessen.
Ik denk dat ik het toch maar bij de kleine flesjes hou. Ik kon trouwens wel al aan je reacties lezen dat je er ervaring mee hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje ervaring... ;)
vanwege mijn horeca werkzaamheden, eigen ervaring destijds, mijn stiefvader was zwaar alcoholist (heeft zich doodgedronken) en mijn broertje heeft ook een alcoholprobleem wat nu en dat weer in alle hevigheid de kop op steekt (periodes zijn dit). zie her en der wat smilies van me en vraag me af of je wel inziet dat je gewoon echt niet baas bent over je eigen doen en laten als je alcohol ophebt.
je hebt het niet in de hand ook al probeer je het wel zoals je gemerkt hebt, en dit is wel een serieus probleem. het begint omdat het lekker is, maar als je dit weet is het dan niet verstandiger om het lekkers te laten staan? nu schik je je eigenlijk naar het probleem (ik haal maar kleine flesjes) dus ben je niet bang dat je voor jezelf je grens eigenlijk wat aan het verleggen bent?
als je bezoek krijgt kan je toch altijd nog wel een fles in huis halen of vragen of ze er nog een zelf hebben?
is er niets anders 'lekkers' dan een wijntje, biertje of iets waar alcohol in zit? snap je wat ik bedoel? je weet dat het een probleem is, maar..... je voorkomt het ook niet echt en lijkt het zelfs (zoals ik het lees dan he) toch wel te zien als iets wat gewoon zo is dus min of meer accepteert als feit waar je niets aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Euc! @RiaNino: na 2 glazen alcohol ZIJN de remmen natuurlijk al veel minder, dat is het probleem, maar dat zal je zelf ook wel zien. Dan is het dus al niet of nauwelijks meer mogelijk om aan de noodrem te trekken.
Dat je na die 2 glazen al veel losser bent merk je waarschijnlijk zelf niet eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik lees net bij andere vragen dat je een baby/kinderen hebt... dit zou je toch enorm wakker moeten schudden, want hier schrik best wel van eerlijk gezegt niet om je een schuldgevoel aan te praten of je neer te halen, ik begrijp je echt volkomen hoor en vind je geen beslist geen slecht persoon echt niet, maar ik weet gewoon dat het belangrijk is om de feiten te (blijven) zien. zorg aub goed voor jezelf, en wil je een keer wat drinken zorg dan dat de kinderen uit logeren zijn.
wat als ze wakker worden en je bent dronken? of ze worden wakker en je hebt een pestbui? jij hebt geen grip op jezelf dus hou jezelf aub niet voor de gek... ik wil je wil en kan je verhalen vertellen over mijn ervaringen met een dronken stiefvader hoor, maar dat is niet relevant. zorg dat je HOE dan ook zelf de controle hebt en houdt. dat is zo belangrijk. voor jezelf en zeker ook voor je kinderen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik drink verder ook helemaal niet hoor, dus je hoeft hier niet van te schrikken. Dat anderhalf glaasje wat ik vanavond voor de lekker ga drinken kan echt geen kwaad ;).
Ik hoef ook niet wakker te worden geschud, want ben al wakker, anders zou ik deze vraag ook niet op deze manier stellen.
De controle heb ik, anders had ik nu wel een fles Gin in huis. Een glaasje Gin Tonic vind ik namelijk ook heerlijk.
Echter ik neem die dingen dus niet in huis omdat ik, als het er is, geen maat ken.
Ik vroeg me gewoon af of er een manier is om deze dingen wel in huis te kunnen hebben, hoe je jezelf sterker kunt maken hierin. Juist omdat de meeste mensen het wel kunnen. Waarom ik dan niet?
Ik vind je reacties prima en ik kan best wel ergens tegen, maar inderdaad zijn de verhalen van je dronken stiefvader niet relevant.
Ik heb er juist geen behoefte aan om mezelf dronken te drinken, juist voor de kinderen, maar ook niet op momenten dat ik alleen ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees nu pas je andere reactie, over je stiefvader die zich heeft doodgedronken en je broertje.
Je hebt dus negatieve ervaringen met alcohol, ik heb dat ook. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik als klein meisje bang was als er in huis weer teveel was gedronken door een bepaald persoon ;)
Ik weet dus heel erg goed wat het kan doen, daar komt dan misschien ook voor een groot deel mijn voorzichtigheid vandaan, juist omdat ik zelf nooit zo wil zijn!
Het is echter niet zo dat ik, door jeugdervaringen, een geheelonthouder ben. Zoals ik eerder al zei, als ik in het weekend 1 of 2 glaasjes drink, is er helemaal geen probleem. En dat is dan ook wat ik nu doe.
Ik denk echter wel dat er op mijn vraag geen antwoord is, dat het 't beste is als ik het gewoon bij die kleine flesjes hou. En er is inderdaad genoeg ander lekkers te drinken, maar een wijntje of biertje op zijn tijd vind ik ook lekker. Zolang ik maar maat hou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de controle heb je niet anders had je wel een fles Gin in huis toch? ;-) verder geef je zelf aan:
Ik kan er gewoon slecht tegen en heb geen rem hierin.
'als je maar maat houdt' gaat dus niet op. als er maar geen mogelijkheden zijn om meer te drinken na de eerste glaasjes.
dus: je moet teveel in huis halen aders gaat het op en heb je een slechte dronk. feit: het is te leren hoe je jezelf in de hand moet houden en er zijn handvaten hierin (google) dus op je vraag is zeer zeker wel een antwoord. de vraag is: zie je hier net nut van in of vind je het wel best met je kleine flesjes voor de weekenden. anderen kunnen ook, dus waarom jij dan niet zoals je jezelf afvraagt. het kan wel, maar het zal meer moeite en energie kosten, en je hebt tips nodig van anderen dan wij hier op GV. ik snap dat je niet drinkt om dronken te worden (ben wel blond, maar zo ernstig nu ook weer niet hoor), het overkomt je als de mogelijkheden zich voordoen, of je nu wil of niet. met opzet heeft het geen hol te maken het is enkel een zekerheid. spijtig te horen dat je ook zo je ervaringen hebt maar super dat je hierdoor op je hoede bent. denk dat de verhalen idd niet relevant zijn. mijn ervaringen zijn niet alleen negatief hoor. zeker niet!!!
ik heb een wereldtijd gehad toen ik achter de bar werkte en als ik ging stappen had ik zeker plezier voor 2 (en zag niet eens dubbel!) geheel onthouder ben ik gelukkig niet!
in mijn uppie drinken vind ik gewoon geen hol aan (heb nu een warme choco met slagroom :) en als ik uitga vind ik die aangeschoten en dronken mensen toch niet zo boeiend (lees: vreselijk irritant!!) ik zie dezelfde koppen als toen ik achter de bar werkte, ze vragen dezelfde muziek nog aan, drinken hetzelfde, hebben dezelfde problemen, en dat is niet prettig als ik schik wil hebben in mijn eigen vrije tijd als ik schik wil hebben, en bovendien niet betaald wordt om na het gedram te luisteren.
helaas...enorm veel mensen kennen me dus trek die malloten gewoon aan met hun zogenaamde 'sociale tolk'. kortom, de behoefte is er gewoon niet meer (ik ben een ouwe tang aan het worden misschien haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook RiaNino, volgens mij heb je jezelf met je maatregelen prima in de hand.
Misschien een idee, als je tòch een andere soort wijn wilt uitproberen: schenk 2 glaasjes in, NIET drinken, VOORDAT je de rest hebt weggegooid en dan lekker genieten van je 2 glazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, drank is voor mij een van de redenen om niet uit te gaan.
Ik drink dan zelf niet, en irriteer me inderdaad ook aan het aangeschoten en dronken gedrag van anderen.
Als kind genoot ik altijd erg van Carnaval, totdat iedereen ouder werd en ging drinken. Heb nooit meer Carnaval gevierd. Nu ben ik sowieso niet van uitgaan, ik hou meer van gezelligheid thuis. Kaarsjes aan, muziekje op, toastjes, en dan meestal een lekkere pot thee, maar ook wel eens een wijntje. En op een koude winterdag als je buiten gewandeld hebt, vind ik een Irish Coffee echt zalig! Warme choco ook hoor, het is maar net waar ik dan zin in heb. Prima dus, zolang dat wijntje bij het toastje maar geen fles wijn wordt. Ik ken ook wel van die mensen die blijven 'hangen', of liever gezegd, kende ze, want heb er geen contact meer mee. Als iemand na een jaar nog steeds over hetzelfde probleem loopt te zeuren zonder dat ie het aangepakt heeft, of de moeite ook maar heeft gedaan om er iets aan te doen, nou dan is mijn interesse weg.
Jammer dat je niet rustig uit kunt gaan hierdoor :) Ik denk niet dat dit een discussie is om een gelijk te halen ;) maar inderdaad is die controle er niet, want anders had ik wel een fles Gin in huis, maar ik haal hem niet in huis, dus is de controle er wel. Ik heb namelijk de controle over mezelf om niet naar de slijter te lopen en een fles Gin te gaan kopen. :) Ik denk niet dat ik er het nut van in zie om er echt diepgaand aan te gaan werken, want inderdaad die kleine flesjes zijn ook prima. De keuze in dranksoorten is alleen wat beperkter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, Wendy, dat is ook een idee. Alhoewel ik het wel zonde van de wijn vind, dan.
Ik denk dat ik beter, als ik andere wijn wil drinken, ik dit samen met andere mensen kan doen. Dan delen we de fles. Zo doe ik het nu eigenlijk ook.
Als ik alleen ben, hou ik het wel bij een klein flesje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Ook een hele goeie!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RiaNino: er zit een sterke erfelijke factor in gevoeligheid voor alcohol-afhankelijkheid. Ofwel: als jouw vader of moeder alcoholist was, is de kans groot dat je dat via de genen hebt meegekregen en je zelf ook een verhoogd risico hebt. Dus pas op, die rem van jou die werkt niet goed, dat zit misschien wel in de genen. Je gaat er nu nog goed mee om, houd dat vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi, 2 glazen indoen en de rest weggooien??? drankmisbruik!!! dat heb ik gedaan, maar als ik de muziek uit deed, de lampen voluit aan, en toch wel een paar keer had verzocht de glazen leeg te maken. hier staat er fles witte wijn voor de sier op tafel dus ik vind het ook heel gezellig hoor een wijntje (colombard chardonnay uit 2009)
waarschijnlijk al zwaar over de datum want het staat er al een blauwe maandag (huhum) maar dan nóg gooi ik het niet weg
;-p RiaNino, het gaat ook niet om gelijk hebben, als dit voor jou werkt is het prima als je het zo in de hand kan houden en kan voorkomen dat de fles leeg moet toch? :)
dan is dit de manier voor jouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, die sierfles was hier al lang leeg geweest ;)
Verder zal dit inderdaad wel de manier zijn!
Beter om het niet te proberen om het te veranderen, dan.
Jij mag van jezelf 2 glazen wijn per dag. Prima.
Doe na het 2e glas de dop of kurk op de fles en zet hem weg, uit het zicht. Het liefst ver weg. Op zolder of in de schuur. Dan kom je waarschijnlijk minder in de verleiding om nog een derde (en vierde?) glas in te schenken.
Want dan moet je er ook nog eens moeite voor doen.
Dit moet je jezelf echt opleggen.
Ga dan over op wat anders als je nog dorst hebt. Het liefst water. Schenk dat al voor jezelf in als je je 2e glas wijn neemt.
En kijk dan naar je kindjes en denk: vanavond is hun moeder niet vervelend van de drank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed plan van dat ver weg opbergen. Dan pak je 't inderdaad veel minder snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
minder snel idd, maar iemand die geen rem heeft (zoals aangegeven wordt) pakt het toch wel, afspraken over 2 glazen werken niet omdat de afspraak het er bij het 1e of 2e glas al helemaal niet meer toe doen. mijn stiefpa brak de deuren uit kast als deze op slot zaten, terwijl er toch afspraken over waren gemaakt. ging dan maar om 1 pot bier. tja, een ander zou zich afvragen wat 1 meer of minder dan uitmaakt maar iemand is gewoon echt de regie kwijt over zichzelf. dat is nou de alcohol....
logica, afspraken, redelijkheid, grip, regie, remmingen.... foetsie !!!
alcohol takes over....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je stiefpa was, neem ik aan, echt verslaafd?
Wat een ellende, zo'n man in huis!
Mijn "methode" is er op gebaseerd om het Rian moeilijker te maken. Natuurlijk pak je zo weer de fles als je echt wilt.
Maar dan is de enige remedie: geen (grote) fles meer kopen.
Ik had vroeger een bovenbuuf met hetzelfde probleem. Zij kocht nooit meer dan 1 fles tegelijk. Meestal kocht ze er geen, maar als ze dan trek kreeg in wijn ging ze bij iemand uit de flat een fles lenen. De volgende dag bracht ze weer netjes een fles terug. Maar als ze weer zin kreeg in wijn, dan leende ze weer ergens een fles die ze weer terugbracht enz. Veel buren hadden speciaal voor haar een ruilfles staan om te geven als ze daar om vroeg!
Zo hield ze haar drankprobleem onder controle!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw is zo gestopt met roken, gewoon het pakje in de keuken leggen ipv in de kamer. Dat scheelde de helft van de sigaretten al. Stiefpa klinkt inderdaad als een heel ander persoon dan de vraagsteller. Ik vind dit zeker het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stiefpapa begon als een hele gezellige drinker die heel goed maat kon houden. verslaafd klinkt heftig, maar er is iets als de grip en de regie kwijt zijn natuurlijk. stoppen met roken is wat anders dan stoppen met drinken of je grip krijgen hierop. denk niet dat je het kan vergelijken. (hoeveel je ook roken zal of niet roken zal, je hebt zelf de regie, nicotine doet je remming niet wegnemen) nu en dan was het ellende met die man in huis, maar het was een hele lieve man, enorm zorgzaam, maar hij had alleen een probleempje. het heeft niets met de persoon te maken of vergelijken. feit is: geen grip en regie hebben als er eenmaal 1 of 2 glaasjes zijn gepasseerd. mijn stiefpa was een schat van een kerel, en de vraagsteller is ook vast en zeker een schat van een persoon. dat twijfel ik ook niet aan en wil ze niet over 1 kam scheren, maar weet dat er #een# risico inzit als men geen grip heeft op hoeveel men drinkt.
zeg dus ook niet dat ze alcoholist is, of dit gaat worden of wat dan ook. geef enkel aan dat er #een# 'probleem' is met alcoholische dranken, maar dit geeft ze zelf ook aan in haar vraag. @bessy
en de buurt en buren dachten dat het drankprobleem onder controle is op deze manier?
controle is thuis kunnen zitten zonder drank en drank naar meer wijn of zelf de kast volhebben en er gewoon langs kunnen lopen. dus niet links en rechts wat lenen tot verzadiging.
ze wou niet drinken anders kocht ze wel zelf, maar ze moest drinken en daarom hield de buurt er al rekening mee. ;-) lapmiddeltjes om het binnen beperken te houden, maar met controle heeft het m.i. helemaal niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca: Tuurlijk, ben het met je eens dat het echt wel een probleem is en dat er best een risico is dat het problematischer gaat worden. Maar ik blijf 't met Bessy eens, dat het zou kunnen helpen. Als je ergens moeite voor moet doen, doe je het minder snel dan wanneer het kant en klaar voor je neus staat. Dus na elk glas die fles wijn weer wegbrengen. Of beter nog, de fles niet eens ophalen, maar in de schuur laten staan en daar een glas inschenken. Zeker als 't straks koud is, zal dat je eerder tegenhouden dan wanneer de fles op tafel staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca: ze vond zelf dat ze op deze manier het probleem onder controle had. Wij buren dachten daar anders over.... Widar: dank, had ik nog niet gedaan zie ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken een paar mensen die geen maat kunnen houden en dorst is gewoon dorst hoor, of men nu een hele kast om moet spitten om erbij te komen, vrieskou in moet gaan, de kelder in moet of wat dan ook....... it takes wat it needs. met moeite heeft het niets te maken, ook niet met een goed wil, het is ook geen bewuste keuze... de grens van 2 glaasjes is overscheden dus haalt dat niets meer uit.
men heeft er geen grip meer op immers. dus even snel zal iemand het niet pakken nee, want er zijn meer handelingen voor nodig dus het duurt gewoon wat langer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat het gegarandeerd werkt. Ik zeg dat het *zou kunnen* werken. Het is in elk geval het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, Euca, die mensen zijn niet meer te redden...;)
Gelukkig is Rian (nog) niet zover. Bij haar zou het wel kunnen helpen.
Als je niets probeert gebeurt er niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, en zover wil ik ook niet komen, hoor :)
Ik weet heel goed hoe het werkt, na een paar glaasjes zijn de remmingen weg en wil je meer. Dit werkt bij heel veel mensen zo, dit is een effect van alcohol.
Alleen de ene zal er wat sterker in zijn dan de ander.
Ik ben dan niet zo sterk dat ik zeg: zo ik laat de fles lekker staan en ga een bak thee zetten! Het smaakt me dan simpelweg te lekker en juist doordat die remmingen weg zijn, ga ik dan door.
Als je dan een leuke dronk hebt is het nog niet eens zo erg om een keer door te zakken (ja niet als ik de verantwoordelijkheid over de kinderen zou hebben natuurlijk), maar ik heb geen leuke dronk dus... moet het gewoon niet doen. Daarom hou ik het, nu ik er nog eens over na heb gedacht, gewoon bij die kleine flesjes als ik een keer wil drinken. @Euca, erg rot van je stiefvader, juist omdat hij zo'n schat was. Wat een gemeen goedje kan het eigenlijk zijn hè, alcohol! Bessy, ik heb ook iemand gekend die zo'n buurvrouw had! Helaas is het bij haar zo ver gekomen dat ze op een gegeven moment de deur niet meer uit kwam en haar buren vroeg om wijn voor haar in te slaan. Ze deden het ook nog....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
drank is idd bagger en heel cliche maar o zo waar: het KAN meer kapot maken dat je lief is. de laatste jaren had ik geen contact meer met hem hoor. het gezin was uit elkaar gevallen en hij heeft zich eerst dement gezopen toen ie allen was. weerstand van 0,0 en (het promillage in het bloed was waarschijnlijk vele malen hoger) op zijn sterfbed heeft ie nog wel zijn excuus aangeboden.
maar de ellende met een alcoholist is dat deze en de rest vecht tegen de drank, het staat los van de persoonlijkheid en dat vond ik vroeger weleens lastig.
toch moet je een keuze maken: laat ik me meeslepen en alles verzieken door die drank (dus het probleem van een ander) of laat ik het los en moet iemand zélf veranderen en kan ik hierbij helpen eventueel. zelfde verhaal met mijn broertje. een super joch en ook een schat, maar een soort van jekyll and hyde. als er drank in zit wordt het een heel ander persoon. agressief, onredelijk en onuitstaanbaar.
en van die persoon hou ik me gewoon verre als ie weer een terugval heeft. dat weet ie ook en dat snapt ie. daarbuiten sta ik dag en nacht voor hem klaar. ja kom nou, ik kan toch zeker wel mijn eigen sores veroorzaken hoor #ALS# ik daar behoefte aan zou hebben ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rian: Weet je zelf waar je grens ligt? Bij hoeveel glazen je je al ongeremd voelt? Probeer dan VOOR die grens te blijven. Neem bijv. 1 (of 1 groot glas), berg meteen die fles op en drink met kleine slokjes. Je kunt proberen om het zo onder controle te houden.
En anders toch maar die kleine flesjes. Dank je Adrem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo dat iemand alleen zelf kan veranderen inderdaad.
Hulp is fijn maar je moet het zelf willen en er zelf aan werken. Dit gaat voor alles op. We leven uiteindelijk allemaal ons eigen leven, hoeveel liefde je ook om je heen hebt. @Bessy, ik denk dat die grens er niet is. Er zijn wel momenten dat ik het gewoon bij een glas kan laten, in gezelschap lukt dit prima.
Als ik alleen ben echter niet.
Dit ligt dan verder ook niet aan een goede of slechte stemming, zo zit ik blijkbaar in elkaar.
Misschien ga ik hier ooit wel aan werken, maar hou het voorlopig maar gewoon lekker bij die kleine flesjes als ik eens trek heb in een wijntje ;)
Om te beginnen vind ik het goed dat je al over zoveel zelfkennis beschikt dat je weet hoe dit bij jou werkt.

Mijn advies is om in therapie te gaan.
Hier kun je ontdekken waarom je jezelf niet in de hand kan houden en waarom je naar grenzeloosheid neigt. Vaak komen dit soort problemen vanuit de jeugd.

Bv. als gevolg van overcontrolerende ouders die invloed willen op alle keuzes van het kind, kan een kind extreem afhankelijk worden en passief opstandig: ‘Ik heb geleerd dat mijn ouders verantwoordelijkheid nemen voor mij, en als ik het niet eens ben met hun keuzes stem ik in met wat ze zeggen, maar ik doe lekker toch waar ik zelf zin in heb.’

Wat je schrijft vind ik vergelijkbaar. Je legt de verantwoordelijkheid om een grens in het alcoholgebruik te stellen buiten jezelf, je weet zelfs niet hoe je die grens zou moeten stellen.
Psychotherapie kan je hierbij helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrenst jezelf al door die kleine aangepaste flessen te kopen ,probeer dit standaard te doen .!!

Kom je ook niet inde verleiding om tot het gaatje of bodem vd grotere hoeveelheid te gaan .

Hier voorkom je mee dat je vervelend gaat voelen en wat erger is vervelend gaat doen .

Waar je later weer de balen van hebt over het uitdehand lopen van je drankgedrag.

Dit kan een gewoonte worden je komt in een soort negatieve kringetje die jezelf kan doorbreken.

Wees trots op jezelf als het je lukt het voelt ook veel beter.

succes .

Toegevoegd na 2 uur:
even belangrijke toevoeging ,

waarom raakt iemand uberhaupt aan de drank, drugs genotmiddelen afhankelijk of verslaafd .

Er is m i altijd een onderliggende reden ,

Weet je dit van jezelf .en erken je je afhankelijk zijn van..
Hier begint het mee is de 1e stap .

Dan kun je altijd een andere keuze maken en om deskundige hulpvragen .
In je eentje lukt het je niet .

Ontkent iemand het bewust of onbewust dan heeft hulp geen enkele zin .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet de fles in een afgesloten kast helemaal uit het zicht. Leg de sleutel op een moeilijk bereikbare plaats. En ga dan iets doen om je af te leiden. Door bezig te zijn denk je misschien niet meer aan die fles die naar je staat te lonken.

Je neemt je voor om s' avond, om na twee glaasjes alcohol over te gaan op thee. Nu is het probleem, dat na die glaasjes, de alcohol al een dusdanige uitwerking op je denkwijze heeft veroorzaakt, dat je goede voornemen steeds meer op de achtergrond verdwijnt.

Het lijkt ineens allemaal niet zo belangrijk meer. Je grenzen verdwijnen stukje bij beetje, dit kan van, "toch nog maar een glaasje drinken", tot zwaar alcoholisch gedrag eindigen. Dit verschilt per persoon.

Drinken wordt problematisch bij vrouwen wanneer ze meer dan 14 glazen per week drinken. Drink je deze hoeveelheden, dan ben je een probleemdrinker. Je hebt dan meer kans om een verslaving te ontwikkelen. Maar je mag best van een drankje houden. Zelfs probleemdrinkers worden niet per se alcoholist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je een goede zelfkennis bezit en dus goed op weg bent.

Beetje "kat op het spek binden" zeg maar, wanneer je het niet kan laten op te drinken.
Niet meer halen dan je zelf toestaat is dus verstandig.

Wil je echt per se de fles kunnen kopen, zal er meer discipline bij moeten komen kijken.
Misschien helpt het, wanneer je een "boete" opstelt.
Ga je dus over je tax, zal je er iets tegenover moeten zetten wat je totaal niet leuk vindt.
Zo zal je volgende keer beter nadenken.
Maar dit kan enkel jij toepassen en dus ook de discipline of misschien een vriendin?

Succes en mocht het niet lukken, gewoon niet halen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet al van jezelf dat je een probleem hebt, probeer er de volgende keer aan te denken als je weer drinkt. Alcohol is een serieuze verslaving en het maakt meer kapot dan je lief is.

Speltip 8:
Weet wanneer het genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat je een probleem hebt . Ga ( eerlijk ) proberen je eventuele probleem te analyseren. Koop een goed boek over alcohol en alcohol verslaving of bel de AA . Alcoholics Anonymous kan je ook advies geven over welk boek te lezen . Als je het boek leest kun je te weten komen of je al in een gevaar stadium bent of dat je nog contröle hebt. Een introduktie meeting bij AA is gratis en je hoeft niets , het is alleen belangrijk om te "meten " hoe erg je contröle verlies is.

Ik ga ervan uit dat je in je vraag bedoelt om matig alcohol te drinken. De oplossing is niet zo moeilijk , als je geen alcohol probleem hebt. Je koopt iedere dag één of twee flesjes ( kleintjes ) wijn of bier. Géén sterke drank en geen grote flessen . Maar dit had je zelf ook al bedacht.

Op = op . In Nederland kan je geen alcohol bij de benzinepomp krijgen , wel bij de stations of de avond winkel , maar hier kan je laten zien dat je het nog onder contröle hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over een klein flesje wijn op vrijdagavond, nog niet eens altijd ;) En wellicht één keer per maand of zo op een doordeweekse dag, dus goed antwoord maar gelukkig is het niet zo ver ;)
Ik herken het gevoel ... je wilt een literfles kopen om aan jezelf te bewijzen dat je sterk genoeg bent om hem te kunnen laten staan. Waarom wil je jezelf die druk opleggen? Ieder mens heeft zijn/haar beperkingen. Als dit jouw enige is dan mag je niet klagen :-)
Gewoon doorgaan zoals je doet en misschien met een therapeut uitzoeken waarom je geen grens hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Carmiggelt zei al eens over alcohol drinken; "van een flatgebouw afspringen met de intentie om maar 1 etage te vallen". Het gevaar van alcohol is gewoon dat je snel teveel ervan drinkt. Ik zou zeggen bekijk wanneer je je wel kunt beperken en wanneer niet, er moet een oorzaak in zitten (je stemming ofzo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie uitspraak!
drink het in de avond, wanneer je iets leuks kijkt op tv. Schenk je glas dan in en doe je fles in je schuur/box. in de avond is het waarschijnlijk koud en heb je geen zin om helemaal naar de schuur te lopen en je fles wijn, of wat dan ook te pakken. (: