Hoe krijg je een RM (rechtelijke machtiging)?

Hoi allemaal!

mijn vriendin is sinds vorig jaar depressief en heeft hier ook een officiële verklaring van een psychiater. Nu ziet ze de moed totaal niet meer zitten, het duurt voor haar allemaal te lang, en ze is er helemaal klaar helemaal klaar mee, en heeft een hardnekkige wens om dood te zijn, en is echt tot einde raad waarvan ik bang ben dat ze een poging tot gaat doen..

nu is mijn vraag, kan mijn vriendin in deze situatie wat ik hierboven kort heb uitgelegd een rechtelijke machtiging krijgen? en hoe gaat dat dan te werk? en hoe krijgt iemand het dan zó voor elkaar dat een persoon een RM krijgt?

Groetjes, Tessa.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Reddie
9 jaar geleden
Een rechterlijke machtiging waarvoor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als zij gevaarlijk is voor zichzelf of een ander kan een psychiater een rechterlijke machtiging tot opname in een psychiatrische instelling of een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis aanvragen.

Het beste antwoord

Allereerst: een rechterlijke machtiging is een dwangmiddel dat wordt ingezet nádat de burgemeester tot een IBS (in bewaring stelling) heeft besloten. Gedwongen opname begint dus nooit met een RM, maar met een IBS. Die IBS moet dan binnen een vrij korte tijd (de precieze termijn zou ik na moeten zoeken) getoetst worden door een rechter. Is die het er mee eens dat gedwongen opname de enige juiste optie is in dit geval, pas dán wordt een IBS omgezet in een RM.

Wat jij dus eigenlijk - naar ik aanneem - bedoelt, is hoe/wanneer je een IBS krijgt. Dit gaat ten eerste om een gedwongen opname, dus is alleen van toepassing wanneer iemand zich NIET vrijwillig wil laten opnemen. Als de vriendin waar je het over hebt zelf ook graag hulp wil en instemt met een (spoed)opname, dan is dat hele circus van IBS en RM (want dat is het wel een beetje, een circus) niet nodig.

Als zij echter géén opname wil, dan kan de burgemeester besluiten tot een IBS als een arts (meestal zal dat een psychiater zijn) besloten heeft dat er allereerst een acuut gevaar is voor de persoon in kwestie en/of diens omgeving door een psychiatrische stoornis, en ten tweede dat dit gevaar alléén kan worden afgewend door een (desnoods gedwongen) opname. Dus zolang er nog andere mogelijkheden zijn, zoals acute hulp in andere vormen dan opname, of zolang iemand geen acuut gevaar is/vormt, is een IBS niet van toepassing.

Dan je vraag hoe dit in zijn werk gaat. Als naasten van een psychisch ziek iemand, of mensen die bijvoorbeeld iemand op de rand van een flatgebouw zien staan de politie bellen of via de ambulancedienst, SEH of huisarts(enpost) de crisisdienst van de psychiatrie inschakelen, dan wordt beoordeeld door specialisten op dit gebied of iemand in direct gevaar is danwel een direct gevaar vormt. Wanneer hier sprake van lijkt te zijn en de persoon in kwestie is niet bereid zich vrijwillige op te laten nemen, dan kan de procedure voor een IBS in gang worden gezet. Meestal begint het dus bij naasten die alarm slaan dat het echt mis dreigt te gaan met iemand.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik hoop trouwens niet dat iemand de term 'circus' in dit verband verkeerd opvat. Ik bedoel ermee dat het een heftige procedure is, iemand wordt immers tegen diens nadrukkelijke wil opgenomen. Daar zijn allerlei regels en procedures voor waar een toch al zeer kwetsbaar persoon óók nog eens mee moet zien te dealen. Het is uiteraard altijd beter zulke dwangmaatregelen te vermijden wanneer het mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord, al kan een RM ook afgegeven worden zonder eerst een IBS. Gelukkig ook maar want een RM is oander andere bedoelt om het hele circus rondom een IBS te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt flipjeboot. Ik ken iemand die een tijdje geleden ook met een RM maar zonder IBS is opgenomen.

Andere antwoorden (1)

Een IBS(in bewaring stelling) wordt afgegeven bij een acuut gevaar. De GGZ crisisdienst doet hier een beoordeling voor. Nadat zij un consult geroepen zijn door bijvoorbeeld: huisarts, collega's, familie, politie, vrienden, van betrokkenen.

Bij een RM ligt dit anders. Vaak wordt afgegeven na een IBS, als tijdens opname is gebleken dat IBS van te korte duur is.
Maar deze kan ook los van een IBS gegeven worden. Een rm kan aangevraagd worden door de persoon zelf, partner, naasten, bij justitie.
Dit gaat dan om niet direct gevaar, maar deze word dan afgegeven om een crisis te voorkomen.
Of je vriendin hiervoor in aanmerking komt, is niet te zeggen. Dat hangt van zoveel zaken af.