Waar kan ik het beste terecht om met lotgenoten te praten die ook, net als ik in een depressie zitten?

Al een tijd lang zit ik in een depressie, praten met een psycholoog of maatschappelijk werker heb ik persoonlijk niet als prettig ervaren, hiermee bedoel ik niet dat zij hun werk niet goed doen, in tegendeel, maar deze wijze van omgaan en genezing van mijn depressie past gewoon niet bij mij. Graag zou ik in contact willen komen met mensen die ook in een depressie zitten of hebben gezeten, die weten hoe het voelt om depressief te zijn, om elke dag het gevecht aan te gaan, wat het met je doet om nare gedachten te krijgen. Nu heb ik al een paar keer gebruik gemaakt van de chat op bijvoorbeeld korrelatie en 113, dit is ook niet wat ik zoek, daar werken vrijwilligers die hun uiterste best doen om je te helpen, maar het zijn geen ervaringsdeskundigen. Nu ben ik zelf aan het zoeken gegaan, maar ik heb niets gevonden waar ik echt contact kan leggen met mensen die in het "zelfde schuitje" als mij zitten. Een aantal site zijn zelfs niet meer online. Wie kan mij hierin een beetje opweg helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
4.1K

Antwoorden (2)

Enige fora:
http://www.depressief.nl/lotgenoten/
http://indepressie.nl/forum
http://www.depressiesteunpunt.com/html/forum.html
http://www.psycholoog.net/forum/viewforum.php?f=3
http://www.depressie.org/verhalen/verhindex.htm

Sterkte!

Toegevoegd na 15 minuten:
Lotgenotencontact bij depressies
Mensen met depressieve klachten kunnen erg veel steun hebben aan elkaar om verschillende redenen. De meest voor de hand liggende reden is dat mensen elkaar eventueel suggesties kunnen geven en met elkaar kunnen praten over hun probleem. Omdat ze iets vergelijkbaars mee hebben gemaakt en in ieder geval een beetje weten hoe het voelt om depressief te zijn, begrijpen ze elkaar beter dan mensen die geen idee hebben hoe het is om een depressie te hebben. Ook weten mensen die een depressie (gehad) hebben op deze manier dat ze niet de enige zijn die dit mee maken. In theorie wisten ze dat waarschijnlijk wel, maar het is fijn om dat bevestigd te krijgen. Een andere belangrijke reden waarom lotgenotencontact goed kan zijn, is om patiënten uit hun sociale isolement te halen. Veel (ex-)depressieve patiënten zijn mensen uit hun omgeving kwijt geraakt, en lotgenotencontact is een manier om weer nieuwe contacten op te doen en weer meer in de buitenwereld te treden.

Risico
Het risico bestaat dat je depressiever wordt door de depressieve verhalen van anderen.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, een risico is er inderdaad, maar ondanks dat, wel het proberen waard.
Het kan steunend werken om contact te hebben met lotgenoten. Maar het moet je niet verder in de put help.
http://www.stichtingpandora.nl/jcms/. Werkt met ervaringsdeskundigheid. Daar zijn mensen die het zelf ervaren hebben, maar ook goed weten hoe ze een ander niet met hun verhalen belasten.
Jou verhaal maakt me heel bezorgd. Om de volgende reden :

Ik begrijp dat je al langer depressief is. Er is al contact geweest met psycholoog en met maatschappelijk werk.
De hulplijn 113 ( suicidelijn) is ook al gebeld.

Er zal iets moeten veranderen. Deze situatie is niet houdbaar.
Blijkbaar is er geen overeenstemming tussen jou en je hulpverlener over HOE en WAT er veranderd moet worden. Je geeft geen informatie over wat je bedoelt met " deze wijze van genezing past niet bij me " . De afwijzing van deze therapie heeft ook niet geresulteerd in dat het beter met je gaat.
Je hebt in je hoofd een manier van hulpverlening die voor jou beter is, maar die nog niet begrepen is door eerdere hulpverlening. En het kan zijn dat juist mensen die het zelf ervaren hebben je wel kunnen helpen.
Het kan heel goed zijn om met lotgenoten contact te hebben, wanneer je voelt dat het al wat beter gaat. Het kan je ook nog slechter laten voelen.
Daarom mijn advies om contact op te nemen met Pandora. Daar kun je praten met mensen die je goed kunnen begrijpen, het zelf ervaren hebben, maar die je ook wel verder kunnen helpen.
Veel sterkte !
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Heel goed antwoord, je ziet toch vaak op forums dat mensen elkaar de put intrekken. Er gedreigd wordt met suïcide, wat anderen weer op de schouders nemen, met alle gevolgen van dien.