Hoe verwerk ik het overlijden van m'n moeder van jaren geleden waar ik nu veel last van heb ?

Toen in ongeveer 3 jaar was verloor ik mijn moeder daarna kreeg een slechte kinder tijd en jeugd en puberteit door verschillende oorzaken vanaf eind mei 2014 ben ik bij me Tante omdat het escaleerde thuis door zijn probleem + alcohol, heb ook tijdje met de psygoloog gepraat en medicijnen gebruikt en er kon er mee stoppen omdat ik mezelf zo goed als mezelf weer was.

Ik voel al jaren bijna geen emotie meer om mensen en familie te verliezen, ook geen emotie als me tante emotioneel is, wat ik eergisteren heb ondekt dat als er gesprekken zijn over mijn moeder dat ik wel emotioneel word heb al 2 nachten gehuild hoe moet ik dit verwerken ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien moet je het gewoon even zo laten. Blijkbaar komen er nu wat emoties los. Laat die maar komen. Als het over een paar dagen niet over is zou je even bij de huisarts langs kunnen gaan, kan hij/zij je evt door verwijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg herkenbaar voor mij , ondanks dat ik wel een zeer goede jeugd heb gehad nadat mijn vader was overleden ,maar het verdriet van je overleden ouder kan zo intens zijn dat je emotieloos wordt maar als het over je eigen ouders gaat dan welt de emotie weer op , weet je wat mij enorm heeft geholpen ? Alles wat maar te maken heeft foto´s enz van je overleden ouder opzoeken en doe die in een album/plakboek en schrijf daar iets bij wat of hoe het was , zo´n herinneringsboek , zoals ik het noemde , kan heel goed werken om je eigen gevoel over iets , te uiten op papier of door middel van foto´s op te plakken .
Je hebt iets tastbaars waar je jezelf in kwijt kan .
Dit helpt ook voor volwassenen , toen mijn moeder overleed dacht ik dat het nu wel anders zou voelen, ik ben getrouwd, zelf al oma , dus nu zou het wel veel beter gaan en wil je wel weten, dat ik nu totaal onderuit ging ? Echt ik ben anderhalf jaar totaal overspannen geweest en in die tijd dat ik onder de medicijnen zat heb ik ook al mijn moed verzameld en ben met een herinneringsboek begonnen over mijn moeder en echt het helpt , je kunt je verdriet wegschrijven .
Probeer al je herinneringen aan je moeder maar eens op te schrijven en als je nog foto´s hebt, plak ze er bij, je zult zien dat het oplucht. Het is het proberen waard , heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je moeder , ook al is het wat langer geleden , het verdriet moet je wel een plaatsje kunnen geven .

Antwoorden (2)

Ik herken je verhaal en we kunnen elkaar een hand geven. In feite is er maar een remedie: tijd. Rouwen heb je niet kunnen doen in je jeugd en waarschijnlijk heeft ook niemand zich gerealiseerd dat een kleuter of een ouder kind verschrikkelijk alleen gelaten is en zich dood verdrietig voelt, en dat niet kan uiten. Grote mensen vinden dat het verdriet na een tijdje wel over dient te zijn. maar dat is natuurlijk niet zo.
Nu je iets ouder bent is het misschien een tip een soort herinneringsdoos te maken. Neem een mooie schoenendoos of een andere doos die je eventueel beplakt met mooi papier. Daar doe je kleine dingetjes in die je aan je moeder doen denken. Misschien heb je nog iets van een zakdoek van haar, een foto, allerlei kleine dingetjes, een gedroogde bloem van bij het graf, van alles. In die doos krijgen die dingen een grote waarde voor jou. Je kunt ook proberen een keer een brief aan je moeder te schrijven en ook een keer een aan jezelf. Lieve ...., hoe is het met jou? schrijf eens op! In die doos doen.
Door dit soort rituelen kan je op den duur meer vrede hebben met wat je ervaren hebt.Er komt een moment dat je rust krijgt van binnen. Dan koop je een mooie chocolade taart en die eet je helemaal in je eentje op, als afsluiting (en niks drank). Dat werkt, heb ik ondervonden. Dat is dan het afsluitende ritueel. Reken er maar op dat het best lang kan duren. Nou en? Je mag best verdrietig zijn , huilen is helemaal logisch; je hebt iets heel heftigs beleefd als kleintje.
Alle sterkte, ik denk aan je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat er gebeurde rond je 3de jaar is een traumatische ervaring (overlijden moeder) en ook een langere traumatische periode door alle verdere gevolgen.
Als "overlevingsreactie" ben je ongevoeliger geworden voor emoties, omdat als je elke dag de narigheid in zijn volle omvang had gevoeld je dit wellicht niet eens had overleefd, ofwel die periode ernstiger gevolgen had gehad dan nu.

Je vraagt hoe je dit moet verwerken, en hebt gemerkt dat de emotie - verdriet - vanzelf boven komen als er gesproken wordt over je moeder.

Om te verwerken is het nodig dat de emoties die je hebt gehad maar nooit hebt geuit geuit worden. Dus alle angst, verdriet en boosheid die verbonden zijn met die periode, die je op de een of andere manier hebt ervaren maar niet kunnen uiten. Dan komt er ook meer ruimte om meer emoties van alledag te voelen.

Daar ben je dus al mee begonnen, en je kunt op enig moment ook een therapie/therapeut zoeken om dit te ondersteunen. En dan met name een therapie waarin ruimte is om deze emoties te uiten.

Allereerst zou praten met personen die je vertrouwt, maar dingen opschrijven helpt ook. En belangrijk is dit proces voldoende tijd te geven. Een mooie controle om te zien wat verwerkt is, op het moment dat je iets vertelt, je weer realiseert hoe het gebeurde, en merkt dat het verdriet, of welke emotie ook, minder zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet zelf niks meer vanaf me baby tot en met me stage/school periode toen ik 17/18 was tot en met nu. Verleden kort geschetst: na het overleiden kwam me vader een verkeerde vrouw tegen die mij slecht en streng heeft behandeld (horen zeggen) na het verbreken van het contact met haar (ex na 't overleiden) kwam me vader in de schulden, moest een lening openen en spullen kopen, daarnaast probeerde hij een moeder te vinden, kostte geld veel geld, na veel vrouwen/verkeerde is er niks uit gekomen heeft geduurd tot ik jaar of 15/16 was denk ik, toen kreeg me vader een depressie & hulp, daarna dronk hij elke dag en veel woorden met ''snij me armen door'' ''mij ben je kwijt'' ''ik trek t niet meer'' ook veel agressie na mij ik deed niks, ik heb dit jaren geslikt en op het laatst eind mei begin juni 2014 is het uit de handgelopen dat er een worsteling is ontstaan en ben weggegaan en zo doende kwam ik bij me Tante terecht, van hier uit naar de huisarts maar een vervolg afspraak was de strop ik kreeg vekeerde gedachtes heb ik met moeite huisarts gebeld en kon die middag direct ernaar toe met Tante, zo ben ik in de GGNET traject gekomen met medicatie, na lange dagen rusten met medicatie kon ik ermee stoppen, daarna ben ik elke dag gaan fietsen muziek luisteren vrijheid en eten en slapen bij Tante, tot en met eergisteren ''moeder'' Ook eind mei 2014 verloor ik me baan, krijg finacieel steun van UWV.
donderdag een gesprek hoe het nu gaat wat we gaan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een vreselijk verhaal! En als ik het goed begrijp heb je eigenlijk sinds juni een veilig onderkomen en afstand van je vader hebt, dus geweldig dat je op dit moment ook medicatie hebt afgebouwd. Dat fietsen helpt wss ook rommel kwijtraken en muziek werkt op zich vaak als therapie, wat kan ik er nog van zeggen? Ik denk dat je goed bezig bent, luister naar je lijf en voel wat je nodig hebt en wat helpt. Donderdag in dat gesprek kun je kijken wat er aan hulp te verwachten is.. Geef het de tijd, en blijf op jezelf vertrouwen, want je bent sterk, anders had je dit alles niet zo overleefd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hé, ik krijg natte ogen van deze mooie steun, inderdaad ben 3 stappen vooruit misschien nu 1tje terug maar ik moet weer vooruit ben al 2 maand serieus aan het sporten met voeding me lichaam is erg gegroeid daarom zal ik.het ook jammer vinden als ik achteruit zal gaan heb in die herstel periode hard gewerkt, ik ken niemand hier uit de buurt en moet overdag vullen met muziek en veel buiten lopen, erg bedankt voor begrip ik neem het serieus en het ook aan, omdat ik altijd complimenten en steun/knuffel mij niks doet zal ik wat er hier staat er anders op neer moeten gaan kijken, kost tijd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat natte ogen gevoel was n paar seconde het deed me toch iets, me vader weet niks meer van.die nacht dat escaleerde, soms telefonisch contact, ik zie 'm als een soort bekende
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij werkt dat bijiedereen zo, 3 stappen voor, 1-tje terug, en dan weer opnieuw. In 1 rechte lijn naar boven zou natuurlijk wel lekker zijn, aan de andere kant, doordat je steeds terugvalt maar wel een paar treetjes boven de vorige keer merk je dat het steeds beter gaat. Dus de momenten dat het minder voelt gaan ook in een stijgende lijn, en als je op de terugval bent voorbereid weet je dat je daarna weer doorkunt. Als je me kunt volgen, succes!