Wat heeft harrop veranderd aan de visie op schizofrenie?

Bij het lezen kwam ik deze psycholoog tegen. Harrop heeft een nieuwe visie op schizofrenie gecreert. Wat is nieuw aan deze visie van harrop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Er is in het Nederlands maar weinig informatie te vinden over Chris Harrop.

Op http://www.bol.com/nl/p/why-does-schizophrenia-develop-at-late-adolescence/1001004002143450/ staat alleen een Engelse samenvatting van het bekendste boek van hem "Why Does Schizophrenia Develop at Late Adolescence? A Cognitive-developmental Approach to Psychosis", dat hij samen schreef met dr Peter Trower:

"Samenvatting

Governments around the world have given priority to early intervention, i.e. the early diagnosis and treatment of young adults with psychotic symptoms. One of the main problems with this approach, is that only a small proportion of these young adults can be expected to go on to develop schizophrenia, yet all the treatment regimes are derived from work with adults who have had full psychotic episodes. Why Does Schizophrenia Develop at Late Adolescence? proposes a controversial new model of how schizophrenia develops in late adolescence and presents clinical material aimed at influencing the way psychosis is treated, building on a state-of-the-art reassessment of the field.

* A major reconceptualisation of how schizophrenia develops

* A controversial approach

* Early intervention programmes are now extremely widespread, so there is much interest in the area and how best to treat this serious psychotic disorder"

Waarschijnlijk is dit de verkooptekst op de achterkant van het boek.

Op deze website http://www.psychiatrienet.nl/categories/2655#Boeken%20en%20handleidingen staat over dit boek de volgende informatie:

"Chris Harrop en Peter Trower zijn cognitief therapeuten. Zij verdiepen zich in de vraag waarom schizofrenie zich nu juist in de late adolescentie ontwikkelt. Hun hypothese is dat patiënten met schizofrenie of veel moeite hebben zich zelf te poneren of juist helemaal geen waarde hechten aan wat anderen van hun vinden, of dat ze veel moeite hebben met het contact met leeftijdgenoten. Ze verklaren negatieve symptomen uit de angst voor hun eigen mening over wie ze zelf zijn uit te komen, bij positieve symptomen zou in verwrongen vorm die mening naar buiten komen. Zij raden aan dit in de cognitieve therapie te bespreken en hen vooral te laten ontdekken dat hun ouders gewone mensen zijn. Dit is nu juist ook een onderwerp in gezinsgesprekken!"

In Psychological Medicine, Volume 35 uit 2005, wordt geschreven dat in het boek een uitstekende oproep wordt gedaan voor een redelijk nieuwe en heel menselijke beschrijving van schizofrenie.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Zie ook: http://www.amazon.com/Does-Schizophrenia-Develop-Adolescence-Cognitive-Developmental/dp/0470848782/
Antoni
9 jaar geleden
Op die website van Amazon.com http://www.amazon.com/Does-Schizophrenia-Develop-Adolescence-Cognitive-Developmental/dp/0470848782/ staat het misschien wel het duidelijkst verwoord: "What is schizophrenia? Is it a nervous breakdown or a neurochemical malfunction? Why does it develop mostly in late adolescence? In this groundbreaking and innovative book, Chris Harrop and Peter Trower outline a whole new way of understanding schizophrenia. Controversially, they argue that symptoms seen as psychosis can be linked to the typical psychological development of adolescence and, in particular, to problems constructing an independent, adult self." Wat is schizofrenie? Is dit een zenuwinzinking of een neurochemische storing? Waarom ontwikkelt schizofrenie zich meestal in de late adolescentie? In dit baanbrekende en vernieuwende boek schetsen Chris Harrop en Peter Trower een geheel nieuwe manier om schizofrenie te begrijpen. Ze hebben een controversiële theorie: ze voeren namelijk aan dat symptomen die gewoonlijk beschouwd worden als een psychose kunnen worden gekoppeld aan de typische psychologische ontwikkeling van de adolescentie en in het bijzonder, aan de problemen van de ontwikkeling van een eigen, volwassen zelf. De schrijvers bieden in het boek inzichten en praktische therapeutische behandelmethoden om jonge mensen die lijden aan schizofrenie te helpen.