Kan vergeetachtigheid voorkomen in een periode van veel stress , spanning, slapeloosheid en tijdens een depressie?

Ik vergeet vaak dat ik het gasfornuis aan heb, waardoor regelmatig mijn eten verbrandt. Meestal vergeet ik het gas ook uit te zetten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
5.5K
niko
9 jaar geleden
hoe oud bent u?
Antoni
9 jaar geleden
Maak er een gewoonte van om bij het gasfornuis te blijven als je aan het koken bent. Maak er ook een gewoonte van om als je klaar bent met koken, te controleren of je het gas uit hebt gedaan. Zo kan je dit probleem eenvoudig oplossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat uw vergeetachtigheid daarmee te maken heeft.
Blijf bij het fornuis in de buurt wat Antoni zegt en maak er een gewoonte van om te controleren of het gas uit is.
Je kunt daarnaast ook nog een kookwekker instellen als je bang bent dat je iets vergeet. Als de wekker dan afgaat is de kans groot dat je je herinnert waarom je de wekker ingesteld hebt.

Antwoorden (5)

Het is een typisch verschijnsel bij stress en depressie. Ook de medicijnen, de antidepressiva, vergroten die vergeetachtigheid.
Mensen met depressie verliezen hun interesse in de wereld, daarvan komt ook die vergeetachtigheid. Je zal merken, als je iets leest of doet wat je graag doet, dat je dan van vergeetachtigheid geen last hebt.
Doe iets aan die stress. Misschien neem je wel teveel hooi op de vork.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik geen antidepressiva meer. En ook geen andere soort medicatie meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het duurt weken voordat die antidepressiva helemaal uit je bloed zijn verdwenen, ze werken dus nog een tijdje na.
Ja, dat kan. Al deze factoren hebben invloed op vergeetachtigheid en zijn ook signaal. Het slapen dient om op te laden en als dat niet lukt zul je dat soort klachten kunnen krijgen. Ook met lezen zul je dat merken, je slaat het niet op en weet misschien na 1 blz niet meer wat je gelezen hebt. Wanneer je anti depressiva geslikt hebt kan dat ook versterken en helaas hoeft dat niet over te zijn na stoppen van de medicatie.
Wb het gas...dat is wel gevaarlijk en daar zou je hulpmiddelen voor kunnen bedenken. Alarm op telefoon, kookwerker, briefje op deur enz. Wat kan helpen is oefenen met aandacht houden bij dat moment, in het nu leven dus. Ben je nu ook nog gespannen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet zozeer "stress, spanning" e.d. maar wel de manier waarop je ermee omgaat. Je
bent m.i. een beetje een pieker-mens. Pieker-mensen bouwen overdag een hoeveelheid adrenaline op die gelijk staat aan het drinken van vijf kannen koffie en doen dan natuurlijk geen oog toe. Gevolg : nog meer tijd om te piekeren. En als je hoofd zo vol zit dat er bijna letterlijk niets meer bij kan en je gedachten draaien rondjes, ben je minder achtzaam op je omgeving.
Een briefje hangen met "pas op, gas afzetten" helpt een paar dagen, maar dan kent je brein het briefje en valt het niet meer op. Dus het probleem begint terug van vooraf aan.
Het beste is om de dingen grondiger aan te pakken. Om te beginnen :
- neem rustpauzes, letterlijk maar ook in je piekeren. Ik heb laatst een man op de bank van een park zien zonnen, waarvan ik weet dat hij loodzwaar in de schulden zit plus heel wat private problemen heeft. Maar hij lag daar gewoon te genieten. Toen ik hem nadien zag zei hij : ja, klopt, ik geef mezelf één uur per dag "vrijaf van piekeren" en dan doe ik iets helemaal voor mezelf. Iets wat weinig kost, en waar ik toch van kan genieten. En ik verplicht mezelf dan om niet aan mijn problemen te denken voor één uur, en dat lukt. Meestal.
- heb je stress door specifieke problemen, doe iets aan die problemen. Met een probleem blijven zitten en er stress door hebben is nu wel het ergste wat je jezelf kan aandoen. Kan je er niets (of niet meteen) iets aan doen, leer er dan (desnoods met deskundige hulp) anders mee omgaan.
- bouw een "check up list" in. ga vlak voor je gaat slapen nog eens je kamer(s) rond en kijk of alles okee is, aan de hand van een lijstje.
- als je kan en ervoor open staat, doe dingen die je innerlijk sterker maken. Meditatie, yoga of dergelijke. Maar ook een hobby die je geestelijk in beslag neemt doorbreekt het piekeren, of voor sommigen ook sport. Zoek wat je liefst doet, wat voor je werkt.
- mindfullness is een modewoord, maar toch...probeer één te worden met wat je doet. als je kookt, kook je, en dan blijf je met je kop bij het koken. Lukt dat niet, zet dan een kookwekker. Niet om te weten wanneer je eten klaar is, maar om je er bv elke tien minuten attent op te maken dat er nog iets op het vuur staat.
Depressie wordt de laatste tijd teveel gebruikt en soms op één hoop gegooid met stress en spanning. Voor depressie is een grondige diagnose nodig. Niet alle stress, slaaploosheid of down-gevoelens zijn noodzakelijk te wijten aan depressie.
liveisgreat
9 jaar geleden
Ja hoor, vergeetachtigheid kan heel goed door deze depressie/stress /spanningsperiode komen.
Ik heb zelf jaren terug ook een zware depressie en spanningsperiode gehad met medicatie anderhalf jaar lang en ik had ook overal briefjes liggen of hangen die mij er op attent maakten waarop ik moest letten , ik had ook nog de zorg voor mijn gehandicapte zoon , dus ik kon mij zelf niet permiteren dat ik fouten maakten of iets vergat, dus het hoort gewoon bij deze klachten als u tenminste niet de leeftijd heeft waarop de kans ook aanwezig is dat het dementie of Alzheimer zou kunnen zijn, maar dat kunt u zelf wel uitmaken , anders zou ik even de huisarts vragen of hij er even naar wil kijken .
Maar als u zegt , ik ben depressief/ erg gespannen op dit moment en ik ben nog niet zo oud dat ik over echte dementie moet denken, dan zou ik er maar van uitgaan dat het gewoon van de depressie komt waarin u hopelijk tijdelijk in ben terecht gekomen.

Nadat ik zelf onder leiding van mijn huisarts mijn medicijnen afbouwde en geheel van de medicijnen afwas ,kwam mijn geheugen ook weer in normale toestand terug , al hoewel ik met lezen , bv. een boek vaak bladzijden dubbel moet lezen omdat ik niet meer weet wat ik de vorige dag gelezen hebt en als ik bv. een sleutel of bankpasje voor even moet opbergen dan doe ik dat tegenwoordig op een plaats waar ik toch regelmatig per dag iets moet pakken ,zodat ik het nooit lang ¨ kwijt¨ kan zijn als ik het niet meer weet waar ik het eventjes gauw hebt neergelegd.
Je leert er ook mee omgaan , maar dit zijn bij mij de twee dingen die ik overgehouden hebt van mijn depressie , verder is alles weer goed gekomen , dus maak jezelf nu niet TE ongerust , want je weet door deze overspannenheid komt ook weer eens een eind en dan gaat het in de meeste gevallen gewoon weer goed.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stress, depressie en slapeloosheid zijn allemaal veroorzakers van vergeetachtigheid. Stress is een van de grootste veroorzakers. Alhoewel een kleine dosis stress prima is, zou je chronische stress moeten willen vermijden.

Langdurige stress doet onze synapsen in de hersenen namelijk krimpen en verdwijnen. Aldus wetenschappelijk onderzoek van de Yale universiteit en Iowa universiteit. — Gelukkig is dit ook weer terug te draaien.

Het is nodig dat we gezamenlijk stress aanpakken want momenteel heerst er een epidemie in Nederland. Bij zowel jongeren als ouderen komt veelvuldige stress regelmatig voor. Zo geeft 76% van de jongeren aan veel stress te hebben. Bij onze ouderen is het niet veel beter, daar geeft 79% aan regelmatig stress te ervaren.

Krimpende synapsen in de hersenen door stress

Van chronische stress is bekend dat het de aanmaak stimuleert van het hormoon cortisol. In grote hoeveelheden zou dat slecht zijn voor de hippocampus, een structuur in de grote hersenen die cruciaal is voor het geheugen. Aldus Neuropsycholoog Rudolf Ponds.

Langdurige blootstelling aan stress kan ervoor zorgen dat de synapsen die ons helpen informatie te verwerken, op te slaan en terug te halen kunnen krimpen en verdwijnen.

Dit kan voor geheugenverlies of zelfs hersenkrimp zorgen.

Het is dus aan te raden hier wat aan te doen.

Gelukkig voor ons zijn er natuurlijke manieren om onze stress te verminderen en op een natuurlijke manier onze hersenen te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan Yoga of meditatie dat de effecten van stress op het DNA kan terugdraaien. Tevens maakt het je meer weerbaar tegen stress.

Daarnaast kan je vitamine D supplementen nemen als je een depressie hebt of veel stress ervaart. Onderzoek laat zien dat er een link bestaat tussen vitamine D en depressie. Vrouwen die dagelijks genoeg vitamine D binnenkrijgen, hebben aanzienlijk minder last van depressieve klachten dan vrouwen met een vitamine D-tekort. Zo bleek uit onderzoek door het Women’s Health Initiative (WHI) Observational Study.