Expres veroorzaken van alzheimer, is dat mogelijk?

Ik heb heel erg veel meegemaakt in mijn leven, teveel om daar nu uitleg over te geven. Nu heb ik een oplossing gevonden om eruit te komen, want een andere uitweg gaat niet omdat er teveel problemen zijn. Ik ben al een lange tijd bezig om heel veel alcohol te drinken zodat ik alles vergeet. Nu merk ik aan mezelf dat ik inderdaad steeds meer aan het vergeten ben. Dat merk ik aan mensen om mij heen. Ik hoor steeds vaker dat ik dingen meerdere keren vraag of vertel, en ik kan gesprekken niet meer na vertellen omdat ik domweg niet eens meer weet dat ik met iemand gesproken heb. En dat terwijl ik nuchter ben. Maar nu zou ik graag willen weten of het écht mogelijk is om met opzet alzheimer te veroorzaken, of lijkt het alleen maar zo als je het graag wilt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Zo veroorzaak jij geen Alzheimer, maar Korsakov. Een akelige ziekte, die jou alleen maar nog meer leed zal geven.
Is het niet beter om gesprekken met een psycholoog aan te gaan, om te leren te verwerken wat jij allemaal meegemaakt hebt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee want dat wil ik niet meer. Ik vergeet liever langzamerhand alles. Ja, ik weet dat het gek klinkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met alle respect voor je problemen: dit is mijns inziens niet de makkelijkste en fijnste weg voor jou.
Ik zou zeggen: zoek goede en geschikte hulp. Daar heb je nu waarschijnlijk geen moed voor, maar ik denk dat je er achteraf blij mee kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alcohol misbruik is niet de oplossing. Je krijgt daar geen alzheimer van, wel kans op korsakov zoals amadea al aanhaalde. dat is een ziekte waar je niet alleen vergeetachtig van wordt, maar je hele persoonlijkheid verandert er door. Oftewel dat is geen prettige ziekte. Bovendien tast de alcohol behalve de hersenen veel andere organen aan. Je kunt er leverproblemen van krijgen, hartproblemen, zenuwproblemen enz. Oftewel alcohol zorgt ervoor dat je je lichaam in alle opzichten tergend langzaam verwoest, maar gaat je de pijn in je leven volstrekt niet doen vergeten. Ik zou je sterk willen adviseren om bijvoorbeeld eens met je huisarts te gaan spreken om een ingang te zoeken alle ellende te doorbreken. Doorzuipen is geen oplossing, daar heb je alleen jezelf en ook je omgeving maar mee te pakken.
Kristal
9 jaar geleden
Sanhar, wat is je bedoeling nu precies? Alleen alles willen vergeten of wil je misschien ook dood?
Dat vraag ik omdat ik vermoed dat jij je nu ook aan het dood drinken bent, maar is dat echt je keuze?
In ieder geval ben je nu je lichaam aan het vernielen waardoor er nog meer problemen gaan ontstaan.
Ik begrijp dat je een ellendig leven hebt (gehad), dat je het niet meer ziet zitten en alles wil vergeten. Je geeft jezelf op. Je kiest ervoor om slachtoffer te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat je een slachtoffer was en jij kiest er nu voor om dat te blijven. Je bent een gevoelig mens, eigenlijk zijn de alcoholisten die ik ken gevoelige mensen die er van overtuigd zijn dat zij hun leven niet aankunnen.
Weet je eigenlijk wel dat je uit het slachtofferschap kan stappen? Misschien heeft niemand je dat ooit verteld lieve Sanhar...
En misschien weet je niet dat je daar echt bij geholpen kan worden. Dat er ook hele góede hulpverleners zijn.
Geef jezelf niet op.
Weet je, je hebt een keuze:
- Je blijft drinken en komt nog zwaarder in de problemen. Je wordt dan wel vergeetachtiger maar de pijn van een vernield lichaam voel je steeds en kan niet vergeten worden.
- Je besluit dat al degenen die jou hebben willen vernietigen hun zin niet krijgen. Je stapt uit het gevoel van slachtoffer zijn en zoekt goede hulp. Waardoor jij je later kan herinneren hoe je uit de problemen gekomen bent en ziet hoeveel sterker je bent als je ooit dacht.
Waardoor de ellende die je meemaakte de mést wordt tot jouw volle bloei. Wees die bloem die je bent.
Kristal
9 jaar geleden
Redhana!! Je hebt je reactie onder je eigen antwoord geplaatst.... wanneer een antwoord wordt verwijderd gaan ook de reacties weg. Je kan jouw reactie onder 'reacties' van de vragensteller plaatsen of van een ander antwoord :)
Kristal
9 jaar geleden
Ha! Blijkbaar gelukt Redidja ! ;-)
Amadea
9 jaar geleden
@Jedidja1971: er is wel degelijk de mogelijkheid een pb te sturen! Klik op de gebruikersnaam (het kan alleen niet bij gasten) dan kom je op de profielpagina. Daar staat rechtsboven een klein envelopje. Als je daar op klikt kan je een privébericht schrijven en verzenden.
liveisgreat
9 jaar geleden
wat een verhaal... dingen willen vergeten door je mentaal "ziek" te drinken.ik neem aan dat al vele mensen tegen je gezegd hebben om dit niet te doen... maar blijkbaar zie jij dat als enige uitweg.
ik denk dat de vraag van Kristal heel relevant is : wil je "vergeten" of wil je "dood"? En ook wat hieronder staat ivm Karsakov is relevant en een gevolg van teveel drinken. Alleen betekent alles vergeten daarom niet dat je ook gelukkiger wordt. Vaak leiden "mentale ziekten" tot bv. onredelijke angsten, paniekaanvallen. Je kàn met andere woorden niet je ervaringen naar beneden drukken om niet meer de pijn te hoeven voelen. Denk je soms ook aan de mensen rondom je, welke gevolgen jouw keuzes voor hen hebben? Als je in een moeilijk situatie zit, ontwikkel je soms een tunnelvisie, waardoor je bepaalde mogelijkheden om moeilijkheden op te lossen niet meer kan zien.
Ik zou in je plaats echt hulp gaan zoeken, maar bon... het is jouw leven dus ook jouw keuze of je die stap wil zetten of verder in de slachtofferrol wil blijven hangen.
Kristal
9 jaar geleden
Met je eens Liveisgreat.

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet mogelijk. Zeker niet door alcohol te drinken.
Je kunt er wel Korsakov krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij beschrijft lijkt eeerder op Het syndroom van Korsakov.

Het syndroom van Korsakov is een ernstige vorm van hersenschade, die gekenmerkt wordt door geheugenstoornissen. Oorzaak
De oorzaak van het syndroom van Korsakov is een ernstig vitamine B1-tekort, dat ontstaat bij langdurig alcoholgebruik in combinatie met slechte voeding. Ook kan de lever zo beschadigd raken dat deze de vitamine B1 (ook thiamine genoemd) niet meer kan omzetten.
Symptomen
Het belangrijkste kenmerk is geheugenverlies. Er kan nog maar weinig nieuwe informatie voor langere tijd worden opgeslagen. Ook informatie van langer geleden raken mensen met dit syndroom kwijt. Wel lukt het nog om nieuwe informatie voor 5 à 10 minuten vast te houden. Soms vullen patiënten de gaten in hun geheugen in met verzinsels. Dit heet confabuleren; anders dan bij een leugen gebeurt dit onbewust.

Bij het syndroom van Korsakov komen naast de geheugenproblematiek ook desoriëntatie in tijd en ruimte voor, loop- en evenwichtstoornissen, en karakterveranderingen, waarbij met name het gebrek aan initiatief opvalt. Daarnaast kunnen korsakovpatiënten snel paranoïde, depressief en agressief gedrag vertonen.

De ziekte ontstaat geleidelijk; vaak is er al langere tijd sprake van geheugenstoornissen en zelfverwaarlozing. Veelal hebben korsakovpatiënten weinig besef van hun ziekte, ofwel weinig ziekte-inzicht.

Door de symptomen lijkt korsakov op dementie. Echter, dementie is progressief en korsakov niet. Bij korsakov staat de geheugenstoornis centraal (aantasting kortetermijngeheugen), terwijl de intellectuele vermogens relatief gespaard blijven. Bij dementie is zowel het korte- als het langetermijngeheugen aangetast en gaat het algemene intellectuele functioneren ook achteruit.
liveisgreat
9 jaar geleden
prima antwoord!+